41980 JL 213 Yehosjoea´s achtergronden en families

QQleQ


Aan ´t begin
van zíjn euangelie
vertelt Yochanan hoe één
van de eerste volgelingen van Yehosjoea,
Philippos, aan zijn vriend Natanaël zegt dat híj
dé Masjiach ontmoet heeft: ¨HET IS YESJOEA,
DE ZOON VAN YOSEEF, UIT NATSERET!¨ Natanaël reageert
verbijsterd! ´Kàn er dan ooit iets goeds
voortkomen uit Natseret?´


Als hij Yesjoe
even later zelf òntmóet,
krijgt hij weliswaar ´n compliment
voor zijn openhartigheid, maar geen antwoord op zijn vraag! Tòch zullen er zéker
wel méér mensen verbaasd geweest zijn dat ´n gezàlfde
kwam úit Natseret, ´n klein voorstadje
van ´t splinternieuwe
glanzende
Sepforis!

´Dé verlòsser
kòmt toch niet uit Galiléa?´ klinkt ´t
ietwat verderop in hetzelfde euangelie,
´De Schrìft zègt toch dat onze bevrijder uit het
geslacht van Dawíed komt èn uit Beth Lechem,
waar Dawiedewied wóónde?

´n Eschatalogische
Verlòsser úit Natseret, daar had helemaal níemand
op gerékend! Die door Yochanan al genoemde verbázing kan heel
goed authentiek zijn: onafhankelijk van hem noemt ook Marcos
Yesjoe´s afkomst uit Natseret, terwijl Mattaï en Lucky Luke
verhalen aanbieden die zouden moeten kunnen
verklaren waaròm Yèsj zówèl úit Natseret
kwàm àls in Beth Lechem
gebóren wàs?

Volgens Luke
gingen zijn ouders
vanuit Galilea naar het Judese stadje,
volgens Mat reisden ze juist
de andere kant òp?

Beide verhalen
behoren tot ´t eigen materiaal van de euangelisten
en zijn daardoor òntóetsbaar, maar ze zijn wel enigszins ´verdàcht´, want ze lijken
geschreven om de voorspelling van MICHA in vervulling te moeten doen gaan dàt ´de zóón van Dawiedewiedewied´ zou kómen úit Beth Lechem?! ´t Valt niet helemaal úit te sluiten dàt Yehosjoea
dáár misschien inderdáád wel is geboren, maar ´t is ´n minder solide gegeven dan zijn herkomst
uit Natseret, die wèl víervóudig geattesteerd ìs èn zózéér in strijd met de profetieën dat óók
het criterium van gêne van
toepassing is!?

Dat Yèsj
úit Natseret kwàm, is als
historisch féit redelijk
´hàrd´......

Yèsj kwam
uit ´n gebied met ´n zeer
typisch behoudend
karakter!

Archeologen
hebben vastgesteld
dat in die Galilese dorpen het Romeinse
áárdewerk òntbréékt. Dàt ìs opvàllend, omdat
het wèl aangetroffen is geworden i/d kuststeden,
in Yehoedah/Judea & ´t zgn.
Óverjordaanse!

Aangezien er
uitstekende wegen waren en àndere importproducten wèl aangetroffen worden
in Galilea, moet de verklaring wellicht zijn dat die boerenbevolking ´n àfkeer had vàn àlles
wat Romeins wàs?

Zij kòn de invloed
v/d Grieks-Romeinse cultuur echter niet meer búiten de grènzen hóuden toen de Herodiaanse prins ANTIPAS eenmaal al had besloten om ook zijn vorstendom
te moderniseren?

Hij investeerde er
in talrijke grotere bouwprojecten in zijn residentie, Sepforis,
èn in de aanleg van een naar de KEIZER vernoemd stad aan het Harpmeer van Galilea,
TIBERIAS!

Déze verstedelijking
verscherpte alle bestaande tegenstellingen tussen
rijk en arm & had vermoedelijk ook invloed op andere maatschappelijke
verhoudingen!?

Woonden vroeger
de mensen hun léven làng òp de
zèlfde plaats èn bléven families vaker dicht bij elkaar, nú
verhuisden ze en werden die familiebanden steeds
lòsser!

De sociale
mobiliteit nam tóe! En ook
Yèsj zèlf bijvoorbeeld verhuisde naar
Kfar Nachoem a/d noordwestkust
v/h Harpmeer.
Die Galileeërs
wisten dus al donders goed
dat hùn wéreld steeds
mìnder Jóóds wèrd?!

´t Mag dan
zó zijn dat we
de authenticiteit niet kunnen evalueren
van de alleen in Lukas´ eigen materiaal overgeleverde uitspraak
dat Antipas ´n VÒS was, ze typeert de gevóelens waarschijnlijk ook al wel
héél góed: deze Galileeërs meenden te worden
geregeerd door ´n zóvéélste
´ònréin béést´!

Zij hadden het gevoel
dat hùn éigenheid zwaarder bedreigd werd èn zòchten dus juist dááròm
naar steeds méér maníeren òm déze eigenheid te beschermen? Èr wàs rúimte voor religieuze ideeën waarìn hùn identiteitsbehoud centráál stònd! Ook dàt is bijvoorbeeld duidelijk te zien aan Yesj´ eigen familie... Misschien was hij ook zelf wel een typisch voorbeeld voor díe ¨Verloren
Zóón¨ & komen ook alle andere gelijkenissen/parabels uit zijn eigen directe lééf-
omgeving, de toenemende Grieks-Romeinse & ´gastarbeider´- of zelfs
´slaven´-invloeden:
er móest al jaren
overal steeds méér, groter &
hóger worden
gebouwd!

Óók de
eraan vooraf-
gaande eeuwen barstten
al uit elkaar van kleine
strubbelingen tot &
met ´wereldwijde
invloeden´!

boos
26 jun 2022 - bewerkt op 30 jun 2022 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende