HEIDENEN PLAATS
WAS IN ´T KONINKRIJK G DS,
BLIJKT OOK UIT ´N UITSPRAAK
UIT Q DIE VRIJWEL ZEKER
AUTHENTIEK IS? Mattaï verwoordt
´t zó:
¨Vélen
zùllen uit het oosten
en uit het westen kómen èn met Avraham, Yitschak en Ya´akov
aanliggen in het koninkrijk van de hemel, maar de erfgenamen van het Koninkrijk
zullen worden verbannen naar
de uiterste duisternis!¨
Dit laatste is
een andere manier
om te zeggen dat het feit dat de Joden
de afstammelingen van Avraham waren, onvoldoende is
òm déél te hebben aan de wereld die nog zóu gaan komen?
De uitspraak bevat ook enkele typisch-Joodse elementen, zoals de beelden
van ´n ´uiterste duisternis´ & de eschatologische maaltijd!
Deze laatste wordt in de Dode Zee~rollen aangeboden
door de priesterlijke èn de koninklijke masjiach?
Het criterium v/d discontinuïteit is van toepassing:
dat de volken van oost en west zouden komen òm
na afloop v/h eschatologische drama
´n eigen plaats krijgen,
is iets heel ànders dan de pogingen
van ´n invloedrijke apostel als SP òm zóvéél mógelijk
héidenen te winnen vóór de Eindtijd
èn hèn óók zó ´te redden v/d naderende ondergang v/d wereld´.
Yehosjoea´s tolerantie voor niet-Joden
lijkt zó, als historisch feit, redelijk hard te zijn,
maar hùn rèdding zal voor Yèsj weinig prioriteit hebben gehad?
Net als Yochanan ´de Doper´, die mogelijk ook Samaritaanse & Italische soldaten
onder zijn toehoorders had, en net als de ´sicariërs´ {messentrekkende rebellen},
die ook niet-Joodse aanhangers hadden, had deze man uit Natseret géén bezwáár tégen
´heidense belangstelling´, maar zijn eigenlijke táák wàs & blééf tòch
vooral ´t redden v/d ´verloren schapen van Israël´!
Dàt Flavius Josephus schrijft
dat Yesjoe èn veel Joden èn veel Grieken als z´n leerlingen had,
zal eerder verwijzen naar de door SP gestichte gemeentes
i/h Nabije Midden-Oosten dan naar
de niet-Joden waarmee Yesjoea
vriendschappelijk
omging.