NAAST DE BERGVELDREDE
& DE PARALLELPASSAGE KENNEN WE DIT STANDPUNT
UIT ´T EIGEN MATERIAAL VAN MARK & MAT, UIT SP´S BRIEF A/D ROMEINEN
& UIT Z´N EERSTE BRIEF A/D KORINTIËRS, WAARIN HIJ
´T ONDERWERP TWEEMAAL
AANSNIJDT.
Met zes verschillende formuleringen
van vier auteurs is dìt dé breedst geattesteerde uitspraak
van Yehosjoea: als historisch feit is dit harder dan de bepalingen
uit de huwelijkswetgeving
van keizer Augustus.
´t Standpunt past
bovendien goed in ´n Joodse context:
weliswaar stond de Wet van Mosjeh èchtschéiding toe, maar opnieuw
illustreren de Dode Zee~rollen dat Yèsj géén vòlkómen
uníeke standpunten innam?!
Ouwe Mor droomde er
al driekwart eeuw van in tientallen landen:
waar je mee ´omgaat´, dáár wordt je mee ´besmet´ ~
leven laat z´n ´sporen´
in ons na...
Tot zóvèr
de evalueerbare
halachische discussies
uit de Bergveldrede{s}?
De tweede tekst
waarin Yesj gepresenteerd wordt als deelnemer
aan de discussies over de uitleg v/d Wèt, is te vinden i/h Marcos-EU,
waar we lezen hoe Yesjoe met de farizeeën
spreekt over ´de omgang
met het voedsel´!
Zijn gesprekspartners
vinden het maar niets dat zijn leerlingen hun handen niet wassen
vóór het eten, waarop hij hèn antwoordt dat dit slechts ´n door de mensen
verzònnen régel is?
Die farizeeën
zouden zich moeten gaan schamen
dàt ze de door ´G d´ zèlf gegeven voorschriften niet
tot in de puntjes náleven!
Terugkerend
naar ´t eigenlijke onderwerp vat Yesjoea dan sámen dat hetgeen wat ´n mensch
vàn búitenàf bìnnengaat, ons niet ònreín kàn maken;
het zijn nu juist de zaken die ´n mensch àfscheidt
die dàt dóen!
We hebben voor dit principe
weliswaar alleen ´t Mark-EU als bron,
maar ´t criterium v/d discontinuïteit is méér dàn óóit
van toepassing?
Die passage bevat nl. ´n kòrt,
problematisch zinnetje:
´Mèt
déze woorden
verklaarde Yesjoe
àl het voedsel rein!´
Àls Mark dìt wèrkelijk zó
opgeschreven heeft, dan
zou dit betekenen dat hij dàcht
dat Yesj de spijswetten drastisch
vereenvoudigd had èn mèt één gróóts gebaar
één v/d belangrijkste Joodse gewoontes zou hebben ´afgeschaft´
die hèn vàn alle andere volken
onderscheidde?
Zóu uitgerekend zó´n iemand
uit het in ´n identiteitscrisis verkerende landelijke Galilea
zó òmgaan mèt één v/d voornaamste
´werken der Wèt´?
´t Ìs móeilijk voorstelbaar!
Maar alles
wat dáár toen
in aanleg al speelde
op alle tedere gebieden
des levens is juist nú hèt Héte
Hangijzer wereldwijd: menselijke vervuiling,
commerciële besmetting, universele
economistische verkankering
& onze oorlogen!!