41993jl225Er zijn echter ook aanwijzingen dat deze
QQleQ
WOORDEN NIET BEHOREN
TOT DE EIGENLIJKE TEKST
VAN HET EUAGELIE?
Om te beginnen
zijn ze niet bekend aan Mattaï,
die de hele passage vrij letterlijk gekopieerd heeft,
maar die ´reinverklaring´ niet nóemt! Een andere aanwijzing is
dat als Yesj deze ´spijswetten´ vereenvoudigd had, ´n scène uit de Handelingen
overbodig wordt: Sjim´on Petros heeft een visioen daarin dat aan hèm duidelijk maakt
dat hij éten mocht wat hij wilde?
Blijkbaar schrijft de auteur van Handelingen
voor een publiek dat er niet van op de hoogte was dat Yesjoe àlle eten al als ´réin´ beschouwde!
We weten bovendien dat er in de tweede helft van de eerste eeuw gelovigen zijn geweest
die de spijswetten omzeilden door vegetariërs te worden, wat niet nodig geweest zou zijn
àls Yesjoe ze al hàd vereenvoudigd?
´t Is daarom aannemelijk
dat Marcos het geciteerde zinnetje nooit zelf zó heeft opgeschreven
& dat ´t hier gáát om ´n interpolatie: ´n toevoeging aan ´n tekst, gedaan door een vrome kopiist
die aan z´n niet-Joodse lezers wilde uitleggen dat die beschreven discussie
voor hèn geen belang meer hàd!
Zó biedt de discussie over de spijswetten
uit ´t Marcos-EU èn ´n ontoetsbare aanwijzing dat Yesjoe gesproken heeft over de spijswetten
èn ´n aanwijzing voor discontinuïteit?! ´t Màg dan niet wáár líjken dat Yesj àlle voedsel beschouwde als rein, er waren wel andere punten waarop hij de Wet níet àl té strikt uitlegde!
Dat blijkt uit zijn standpunt over de reinheidsregels,
waarover we indirect bewijs hebben?
Markos biedt in één Verhaal
twee voorbeelden. Als Yesjoea aankomt in ´n stadje
aan het Harpmeer van Galilea, dan komt er ´n zekere Yaïrus hèm tegemoet,
´t hoofd v/d plaatselijke synagoge. Kàn Yehosjoea nu snèl naar zijn huis komen, zo vraagt hij,
want zijn dochter ligt op sterven! Terwijl de mannen al onderweg zijn, wordt Yesj aangeraakt
door ´n vrouw die leed aan bloedverlies! ´Zij dacht: als ik alleen al maar z´n kleren
kan aanraken, dan zal óók ìk
gerèd worden!´
Yesj reageert verstoort,
maar hij begrijpt al wàt er gebeurt,
& hij spreekt de inderdaad genezen vrouw bemoedigend toe!
Dit incident heeft geleid tot zoveel vertraging
dat Yaïrus´ dochter nu
al overleden is.
Yesj gaat de kamer v/h meisje binnen,
pakt haar hand vast & zegt haar òp te gaan staan, waarop ´t meisje weer begint te lópen?
Relevant ìs ìn dìt Verhaal dat Yesjoe tweemaal zijn rituele reinheid kwijtraakt:
als hij wordt aangeraakt door ´n aan bloedverlies lijdende vrouw & zo ook
als hij het overleden meisje bij de hand neemt.
Elders lezen we ook al
dat hij ´n melaatse aanraakt,
wat eveneens funest was voor zijn eigen
rituele reinheid! Uit deze voorbeelden krijgen we de indruk
dat Yesj dit soort van contacten niet bepaald
krampachtig òntwéék
......
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende