41994 JL 227 Come away and fly with me to the moon

QQleQ


¨TAL{I}THA KOUM{i}¨?
DE WOORDEN WAARMEE
YEHOSJOEA OOK DE DOCHTER
VAN YAÏRUS ´UIT DE DOOD OPWEKT´, TALITHA KOUM,
zijn Aramees.
Zo staat ´t i/d beste handschriften v/h Marcos-euangelie,
maar ´t is geen gebruikelijke vorm & verschillende kopiisten hebben het verbeterd
tot het correcte talitha koumi?! De ´verkeerde´ vorm is echter de juiste, want ´t is bekend
dat deze slot-i wèl werd geschreven
maar niet werd uitgesproken!?
Marcos biedt dus
de precieze woorden die Yesjoea uitsprak
en ´t is denkbaar dat dit Verháál teruggáát
op ´n ooggetuige.......
Ook voor zijn leerlingen
lijkt ´reinheid géén èchte zòrg te zijn geweest,
want we lezen ook dat Yosef van ¨ARIMATEA¨
het dode lichaam van de gestorven {´comateuze´?} Yesjoe
vàn hèt krúis háált om ´t te gaan begraven {in zijn eigen nieuwe
nog ongebruikte grafruimte in
´n grot/spelonk}?
Van het farizese program
om èlke Jood ìn het dagelijks leven
ook nu al zoveel mogelijk de ´priesterlijke reinheidsregels´ te laten gaan naleven,
lijken Yesjoea & z´n leerlingen zich dus eigenlijk maar weinig
aangetrokken te hebben!
Markos vermeldt ook
´n discussie over de sjabbatdag.
We zagen al eerder dat zowel de farizeeën als de sekte die we kennen uit de Dode Zee~rollen
hierover in discussie waren: de eerstgenoemden meenden dat het wel toegestaan was òp de sjabbat ´wèrk´ te verrichten om ´n mensenleven te redden, de laatstgenoemdem meenden van níet.

Yèsj lijkt te hebben gesproken tegen mensen die met hem instemden dàt ´t rèdden
van ´n dier was toegestaan!
Op zijn uitspraak
dat de sjabbat er was ´voor de mensch´ en de mens er niet was voor de sjabbatdag,
is het criterium v/d discontinuïteit van toepassing: ´t zal niet door de euangelisten verzònnen zijn,
want de sjabbat was in hun tijd al geen punt van discussie meer? Kortom, er zijn verschillende
aanwijzingen dàt Yèsj zich uitliet over
halachische discussies.
Soms,
zoals in de gevallen die we kennen
uit de bergveldrede{s}, kiest hij voor ´n strengere úitlèg:
hij is tegen echtscheiding & tegen ´t afleggen van de éden!?

Maar als gaat om reinheid en de sjabbatdag, is hij juist al wat soepeler dan anderen,
terwijl zijn standpunt over de spijswetten niet helemaal duidelijk ìs. Methodiek valt er niet in
te ontdekken, wat misschien komt doordat de materie de latere euangelisten al niet ècht méér interesseerde, maar ook wel kan betekenen dat Yèsj géén
systematisch denker
was?!
Dé Grote
¨Òmmekeer ìn de Wéreld¨
was nabij, en híj gàf nu nog
slechts wat aanwijzingen voor de tijd die ´ons restte´:
dááròm hamert híj erop dat mensen zich compromisloos
voortaan moeten gáán blíjven wíjden
áán hèt komende hemelse
´g dsrijk op´
aarde.

engel
28 jun 2022 - bewerkt op 04 jul 2022 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende