42000JL234De strekking van bv. het EU van Marc is
QQleQ
DAT DIE
KRUISIGING NIET DÉ
EXECUTIE WAS VAN ´N
DOODGEWONE MISDADIGER,
MAAR ´N GEBEURTENIS UIT
DE HEILSGESCHIEDENIS! Om dit
te ´verduidelijken´,
last de euangelist vele
wonderen en te verwachten heilzame
voorspellingen rijkelijk ìn, terwijl Yehosjoea {mogelijk verwekt
door een al of niet ´bekend´ Romeins
legionair} verschillende keren
geïdentificeerd werd
als dé Zóón
van G d?
De kruisdood
kòn blijkbaar voor Marc níet hèt éinde zijn
en ook al bieden hij en de andere vroegchristelijke auteurs
allerlei uiteenlopende interpretaties vàn Yesj´ ´heilshistorische betekenis´,
òp één pùnt stemmen ze wèl óveréén: zijn belòfte
van een hemels ¨G dsrijk¨ op de aarde blééf
ònverkòrt gèldig èn Yèsj zou die
vernieuwde wereld
ooit ´besturen´!
Dit
kan alleen
betékenen dat de ´heilsverwachting´
dàt híj dé eschatologische bestuurder v/d Wéreld zou zijn,
ook tijdens zijn léven àl ´bestond´? Anders gezegd: Yesjoea moet zódóende
wel geïdentificeerd geweest zijn als die ´beloofde verlosser´! Er zijn voldoende aanwijzingen
dat dìt inderdaad zó wàs. Dé bekendste is dat Sjim´on Petros {SP I ahw.} zíjn Mééster identificeert àls dé masjiach & ook al meteen te horen krijgt dat hij
over deze levensgevaarlijke theorie
maar beter liever voorlopig
kan zwijgen!
Deze anekdote
is slechts één {1} keer geattesteerd.
Er is echter ook méér ´bewijsmateriaal´,
zoals de door vijf verschillende auteurs vaker gebruikte messiaanse titel
´Zoon van Dawiedewiedewied´? Als historisch feit is dìt nagenoeg ònweerlegbaar!
Verder is er het gegeven dat Yesjoe i/d teksten van niet minder dan 8 auteurs aangeduid werd
als ´Zoon van G d´! ´t Is ook opvallend dat Yesjoe, als hij uiteindelijk op ´n ezel
Yeroesjalayiem binnenrijdt, begroet wordt met het ´hosanna´
uit ´n messiaanse psalm.
Q & Lucky Luke
parafraseren teksten die we al kennen
àls messiaans, Mattaï introduceert de Stèr? En tot slot
is er Yesj´ favoriete zelfomschrijving, het Aramese BAR ENASH!
Dàt kan zoiets betekenen als ´de man die ik bèn´, of ´déze mènsch´, maar ´t is
tevens dé uitdrukking in Daniël, gebruikt voor de Mensenzoon {´mensenkind´}:
dé zíener hééft een visioen v/d Éindtijd & ´ziet´ ¨IEMAND DIE ERUITZAG ALS ´N BAR ENASH¨ met/op/in/uit de wolken opkomen om ééuwig te regeren?! ´t Ìs dus héél
goed denkbaar dat Yesj, àls híj dìt als bar enasj
nader omschreef, niet zozeer zichzèlf
typeerde àls ´déze mensch´
maar gelijkstelde aan
de eschatologische
figuur
...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
vorige
volgende