42019JL255 FJ´s {òn}betrouwbaarheid: Josephus

QQleQ


VERTELT DAT AGRIPPA II,
DÉ HÉÉRSER V/D STEDEN
RONDOM HET HARPMEER VAN GALILEA,
NOG PROBEERDE TE BEMIDDELEN EN ZELFS
ENIG SUCCES HAD?

Het lijkt erop
dat Josephus in de jaren na de verwoesting van Yeroesjalayiem
hóópte dat Agrippa nog ´n rol zou kunnen spelen in het bestuur van de Joodse gebieden,
en dat hij hem daarom presenteert àls énerzíjds pro-Romeins & anderzijds vervuld van de beste bedoelingen voor het Jóódse vòlk? Dat die vorst in 70 actief deelnam aan ´t belèg van Yeroesjalayiem òpzìchtig ònvermèld! Dìt illustreert ´n belangrijk aspect van Josephus´ methode:
híj mòffelt belangrijke informatie wèg als ´t hèm
zó úitkomt?
Dàt roept
de vraag òp hóe betrouwbaar zíjn
Joodse Oorlog ìs!
We zijn deze vraag ook al
tegengekomen toen we Josephus´ schètsen v/d farizeeën,
sadduceeën, essenen & de vierde filosofie bespraken?! Door zijn opmerkingen te vergelijken
met andere bronnen, constateerden we dat zijn presentatie vàn deze stromingen als Griekse filosofieën zowel verhelderend als verwarrend werkt! Dezelfde vraag is ditmaal al ietwat lastiger:
meestal is er geen vergelijkingsmateriaal &
is Fla Jos onze enige bron?
Slechts één ènkele keer
zijn er ook andere auteurs (of opgravingen)
die Jos´ info bevestigen
of corrigeren!
We moeten dus
wel op onze hoede zijn,
zoals altijd als we slechts één
ènkele bròn hebben?!
Steeds als
´n Romeins magistraat
iets verkeerds doet, blijkt het te gaan
om de procurator van Judea, terwijl diens superieur, de gouverneur in Syrië,
búiten schot blijft!?
Nu werden procuratoren gerekruteerd
uit de tweede rang van de Romeinse traditie, de ridderstand,
terwijl de Syrische gouverneurs behoorden
tot de senatoriële tòplaag!
Josephus durft ´t dus áán
òm rìdders ´n véég úit de pan te geven,
maar voelt zich tegelijk níet sterk genoeg òm de senatoren
te bekritiseren?
Dit suggereert ònéérlijkheid,
maar ´t omgekeerde is eveneens waar:
Josephus wist dat zijn boek gelezen zou worden en concludeerde dat híj níets moest nóemen
waarvan senatoren, zoals de mannen i/d stàf
v/h Romeinse leger in Judea,
wìsten dàt
ze ònwáár
wáren!
Weliswaar betekent dit
dat Josephus soms fouten moest verdoezelen,
maar het betekent tevens dat hij zijn fantasie
nooit ècht de vrije lóóp
kòn láten.
Ook andere
vooringenomenheden
zijn zichtbaar genoeg om voor ´n historicus nèt nog
hantéérbaar te zijn?
Josephus
behoorde tot ´n priesterlijke familie
en geloofde dat de Tempel nu dus ook wel met veel respect
diende te worden bejegend!
De offercultus
was belangrijker dan nationale autonomie en hij voelde weinig respect voor mensen
die deze prioriteiten òmkeerden, zoals die volgelingen
van de vierde filosofie.

Voor Jos
zijn de priesters dé autoriteiten en híj maakt nauwelijks melding van bv. de schriftgeleerden?
Door zijn concentratie op de Tempel kon Jos ook niet begrijpen
dat sommigen ervan droomden dàt ´n ´messias´ díe wéreld
kwam ´vernieuwen´?!
Tot slot
kon de aristocratische Fla Jos zich al met al maar weinig voorstellen bij de amoede
díe véél bóeren áánzètte
tòt gewèld!?
Híj zwijgt er
dus over en dìt alles maakt hèm
tot ´n lastige auteur.

Maar zijn vooringenomenheden
zijn herkenbaar & we kunnen zijn wèrk gebruiken
òm althans de hoofdlijnen v/d gebeurtenissen enigszins
te réconstrueren!

Kortom,
ik kan het
´n íeder aanraden
òm véél verschillende mensen te ontmoeten,
boeken te lezen, documentaires te bekijken & ´t geduld te hebben
om door tijd en ruimte te blíjven reizen:
heb geduld, blijf nieuwsgierig
& leef dus zo gezond mogelijk
voorzover dat
van jóu en je familie
en vrienden àfhangt:
stem ¨PSP¨ &
´doe eraan
méé´!!

OK!
03 jul 2022 - bewerkt op 10 jul 2022 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende