42062 294 jl Vóór 70 was er geen reden geweest om
QQleQ
AAN JOODSE CHRISTENEN
DE TOEGANG TOT SYNAGOGEN
TE ONTZEGGEN? Aan ´t eind
van die eerste eeuw gebeurt dàt zéker wèl! ´t Yoch-euangelie veronderstelt
dat degenen die in Yehosjoea geloofden, weggestuurd werden uit de gebedshuizen & máákt,
net als ´t ´EU van Lucky LUKE´, al melding van de haat
die zij hadden ondervonden?!
Díe wèrd
met gelijke munt ook al terugbetaald:
Yochanan is er zéker van dat dé Jóden ~ híj bedoelt àlle Joden, niet slechts een déél van hen ~ ¨kinderen van de duivel zijn¨!? Óók spreekt híj van ¨hùn¨ Wèt. ´t Valt niet úit te maken in hoever dit EU representatief is voor àlle ´Christenen´, maar de lezers van Yochanan hadden ´n pijnlijke
& bijna al definitieve breuk met het Jodendom
achter de rug!
´n Soortgelijke
breuk lijkt de aanleiding
tot Mattaï´s scheldrede tégen de farizeeën, de gelijkenis van de bruiloftsgasten
en de zo berùcht geworden woorden waarmee ´de Joden van Yeroesjalayiem luidkeels geroepen zouden hebben ¨dat Yesj´ blóed hèn
mocht worden áángerékend¨?!
Ietswat later,
aan ´t begin v/d 2de eeuw,
werd ook de Brief van Barnabas opgeschreven:
nèt als de euangelisten Mattaï & Yochanan veronderstelt de auteur ´n bréuk met de ´oude´ synagoge? Níet meer dé Jóden maar de Christenen vormden hèt wáre Verbondsvolk. [roodEr wàs zèlfs nooit sprake geweest van ´n zgn. ´Jóóds´ Verbònd met ¨G d¨, want Mosjeh hàd, toen hij zag hóe zíjn vòlk zich weer eens totáál & algeheel mìsdróeg, ´G ds Stenen Tafelen´
kapotgeslagen & dus vernietigd?!
Lòs dáárvàn
hadden de Joden dé Wèt hélemáál níet begrépen:
´n ídéé òppìkkend dat in èlk geval ìn ´t Alexandrijns Jodendom àl bestònd, verwijt die schrijver de Joden dat zíj lètterlijk némen wat figúúrlijk bedóeld ìs, bijvoorbeeld dus ook al door hun pénis te besníjden
èn níet hùn hàrt èn dóór zich werkelijk te ònthóuden van vàrkensvléés, toen er alléén nog maar
bedóeld wèrd dat je je niet als ´n varken
moest gedrágen!?
Óók àl
die Jóódse òffers
hàdden géén ènkele betékenis meer,
zoals profeten alreeds hàdden gezègd?! Zònden wèrden ìmmers al zo niet vergéven dóór àl dat blóed van hun ontèlbare òfferdieren door de ééuwen héén,
maar dóór dàt alléén vàn
dé Gezàlfde!
Al met al lijkt ´t erop
dat er tussen althans sòmmige Joden & sòmmige Christenen
´n steeds dieper bréuk was ontstáán èn dàt dáárbij véél hàrder wóórden gevallen waren!
Toch blijft het al met al nu zó nog stééds wèrkelijk te zíen wàt dé réden vàn die breuk geweest kan zijn? Mattaï stond, in al z´n òpvàttingen héél dìcht bij de farizeeën, dé stroming díe dé gróótste ìnvlóed had òp de vorming van ´t rabbijnse Jodendom?
Yochanans idee
dat de òpstanding lichámelijk was geweest stond nog veel dichter bij de farizese visie
dan SP´s bewering & overtuigde opvatting dat ¨Christos
ìn dé Géést¨ verrezen was....
Níet farizéés
was Yochanans thologie
over Christos àls ´hèt pré-existente Wóórd van G d´ dat ¨Mensch is geworden¨,
naar ´de hemelen was teruggegaan èn òpníeuw náár dìt òndermáánse zóu kómen,
maar àlwéér gèldt: idééën óver ´n bóvennatúúrlijke,
pré-èxistente Tùssenpersóón wáren
níet òn-
Jóóds.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
-
O
02 jan 2024
45975 Hoogst Merkwaardige Migranten Van Her & Der?
-
O
01 jan 2024
45974/75/91/92 Gewoon een kwestie van dorpsleven
-
O
01 jan 2024
45973 Toen Herodes in Jericho stierf, vlg. Josefus
-
O
01 jan 2024
45972/89 Herodes, bang dat zijn einde dat naderde
-
O
01 jan 2024
45971 Slimme Vos Herodes, Inmiddels Midden Zestig
-
O
31 dec 2023
45970 De Strijd Om Opvolging Tegen Het Einde Van
-
O
31 dec 2023
45969 De Nalatenschap Van Herodes?
-
O
31 dec 2023
45968Vlg. Flavius Josephus ‘bemoeide hij zich niet
vorige
volgende