42067 298 jl Ondanks de groeiende etnische

QQleQ


ORGANISATORISCHE ÈN
juridische verschillen hadden die twee groepen
nog steeds veel gemeenschappelijk? Om te beginnen was er
de verbindende schakel van de Wetsgetrouwe Christenen, die zowel Joods als Christelijk waren!
Naast déze overlap waren er gemeenschappelijk verhalen, waarbij we niet alleen moeten denken
aan dezelfde religieuze literatuur, maar tevens aan
bijvoorbeeld gelijkenissen.

Zo is Mattai´s parabel
v/d bruidsmeisjes ook bekend van Yochanan ben Zakkai! En belangrijker:
de twee groepen deelden antwoorden op identieke problemen.
Zo meenden Yochanan ben Zakkai &
de auteur v/d Brief van Ya´akov allebei dat, nu de Tempel was verdwenen,
mensen hun aandeel behielden in de wereld die ´nog zou komen´
zolang ze maar ´goede werken´
verrichtten?
Beide groepen
werden geconfronteerd met dezelfde wildgroei
aan religieuze teksten en zochten een antwoord in ´n canon
van als geïnspireerd beschouwde geschriften! De twee groepen meenden ook allebei
dat inzicht in de juiste leer doorgegeven werd van leraar op leerling. De Misjna biedt in het traktaat Avoth ´n soort van lijst: van Mosjeh ging ´t leergezag naar Yosjoea, naar zijn leeftijdgenoten,
naar de profeten, naar ´n Grote Vergadering, naar Sjimon de Rechtvaardige, naar Antigonos van Socho, naar de farizese wijzen, naar Yochanan, naar zijn vijf leerlingen
& naar de rabbi´s.
We zien precies hetzelfde
in Eusebios´ Geschiedenis v/d Kerk,
waarin lijsten opgenomen zijn van opeenvolgende bisschoppen?
In Yeroesjalayiem bijvoorbeeld was de eerste leider Ya´akov,
& daarna kwamen Symeon, Justus, Zachaios, Tobias, Benjamin, Yochanan, Mat-thias, Filippos, Senekas, Justus, Levi, Efres, Yosef & Yehoedah! Hiermee breekt de lijst àf:
er was ´n eind gekomen aan de Yeru-
zalemse Gemeente?
In 130
had keizer Hadrianus opdracht gegeven
daar de civiele nederzetting bij de legioenbasis in Jerusalem te herbouwen als stad.
De rabbi´s discussieerden over de vraag òf het wel zìnvol was om verzèt te plegen en concludeerden
dat dit niet het geval was! Verzèt is alléén maar nóódzákelijk àls een Jood gedwongen werd tot incest, moord of afgodendienst!
Toen twee jaar later
´n verbod uitgevaardigd werd
op de verminking van geslachtsorganen (zoals de zelfcastratie van Kybele-aanhangers
en de besnijdenis bij enkele oosterse volken), sloeg in Judea toch nog weer de vlam in de pan!
´t Rabbijnse gezag werd genegeerd èn ´n militaire messias diende zich aan:
Sjim´on bar Kochba, ´t al eerder genoemde ´sterrenkind´
{Bar Kochav}?!
En dit keer
was er geen Josephus meer om er verslag van te doen
en weten we eigenlijk maar weinig over het verloop vàn de Òpstand,
behalve dan dat de strijd voor de Romeinen nogal moeizaam verliep, dat keizer Hadrianus
persoonlijk leiding moest komen gaan geven aan de operaties,
dat de legerinzet vergelijkbaar was met die ten tijde van Vespasianus
en dat de strijd duurde van 132
tot 136?
De Christelijke
filosoof Justinus de Martelaar
geeft wel een belangrijk stukje informatie: Bar Kochba, die blijkbaar geen concurrerende messias duldde, beval dat de Christenen, àls ze vàsthielden aan ´t Idéé dat Yehosjoea dé Messias geweest was, daarvoor streng en zo zwaar mogelijk gestraft moesten
blijven gaan worden?
Dit lijkt te bevestigen
dat er een eind gekomen was
aan de Christelijke Gemeente in Yeroesjalayiem!
´n Belangrijke verbindende schakel tussen Joden & Christenen was weggevallen:
we horen na 136 weliswaar nog ´n enkele keer over Joodse Christenen,
maar ´t lijkt te gaan om kleine groepen & ´t was ietwat ironisch
dat de betrokkenen, die in hùn Wets-trouw toch nog ´t dichtst
waren gebleven bij Yesjoea en zijn
leerlingen, doorgaans getypeerd
werden als
´àfvàlligen´
.

cool!
13 jul 2022 - bewerkt op 19 jul 2022 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende