DIE ECHTER
MET ELKAAR GEMEEN
HEBBEN DAT GNOSIS, ´inzicht´,
de gelovige verlòssen kàn úit ´déze slèchte wéreld´? De gnostici waren het er verder over eens dat Christos,
die voor hen méér ´n ´kosmische kràcht´ was dàn ´n ´gekruisigde mènsch´,
déze ìnzichten al met al óók zou hebben ´óvergedrágen´, maar verder treffen we ook
grote verschìllen áán! Sòmmigen geloofden dat er ´n ´goede G d´ was maar dat de materiële werkelijkheid ´gemaakt was´ door ´n ´lagere ´schepper´-¨G d¨, die hètzíj ´slècht´ hetzij ´incompetent´
was & de ´menselijke zielen´, die goed waren,
nu had ´opgesloten ìn kwáde matérie´?
Er waren ook gnostici die stellig
beweerden dat er maar één
ènkele ´godheid´ was!
´t Is dan ook
denkbaar dat ´t euangelie van Yochanan
bedoeld geweest is àls ´n antwoord áán de gnostici?
De auteur bedient zich in elk geval vàn ´n vóór gnostici herkenbaarder beeldentaal
als hij deze wereld presenteert àls ´n strijd tùssen licht en dúisternis, waaraan ´de hemeling Christos´ deelnam dóór àls mèns déél vàn de schepping
te worden...
De euangelist
benadrukt dat de òpstanding lichámelijk was,
wat eveneens suggereert dat hij deze materiële wereld
niet beschouwt àls slècht... Dáárom kàn het euangelie worden gelézen
als ´n póging om aan gnostici de wìnd úit de zéilen te nemen? ´t Òmgekeerde is echter ook
mogelijk, namelijk dat de gnosis ´n eigen dráái gaf áán de ideeën van Yochanan.
We weten niet welke van deze twee interpretaties de juiste ìs, omdat we niet
weten hóe & wannéér de gnostiek z´n intree ìn ´t Christendom
heeft gedáán! We weten alleen dat de christelijke ideeën-
wereld uitgebreid werd mèt allerlei nieuwe òpvattingen
èn dat deze úitbreiding qua omvang alleen te
vergelijken valt met de alternatieve ´water~
val´ van ´nieuwe ideeën vàn SP´?!
We hoeven
deze hete dag van
vandaag nog niet in detail op
de gnosis ìn te gaan tijdens ´t uiteengaan
van Christendom èn rabbinaal Jodendom, maar één v/d
bekendste aanhangers moet al wel genoemd worden: Markion,
die rond 85 in Sinope aan de Zwarte Zee geboren werd, als óók zich vestigde
in Róme, er opmerkelijke ideeën had & om die reden in 144 úit de Christelijke gemeenschap
gestoten werd!? Híj had betóógd dat de ´Schepper-G d´ dezèlfde was àls de ´G d´ v/h Jodendom
& dat Christos de mensen getóónd had dàt er ´n ´hogere, goede G d´ wàs?
In zijn Antithesen plaatst die Markion steeds weer ´n tekst
uit de ´Joodse Bijbel´ tegenover de Christelijke literatuur:
terwijl Mosjeh, dé profeet v/d ´Joodse Schepper-G d´,
bij ´t voeren van ´n oorlog òp ´n heuveltòp was
gaan staan, de armen had úitgestrekt &
gebéden had dat zóvéél mogelijk
vijanden zouden sneuvelen,
had Christos zijn armen juist úitgetrekt
òm ze te rèdden; terwijl Yosjoea ooit ´t ´Beloofde Lànd´
met gewèld veroverd hàd, [blauw[verbóód Yehosjoea als Gezalfde het gewèld
èn predikte híj vréde;
terwijl Elya de Schepper-G d ertoe bewoog om mensen te vernietigen
met vúúr uit de hemel, had de Mesjiach uit Natseret zijn leerlingen verbóden
òm vanuit de hemel vúúr
àf te roepen!
Omdat
´t Jodendom
volgens Markion voortaan
als religie àl àfgedaan hàd, adviseerde híj
zíjn volgelingen die Hebreeuwse Bijbel niet langer te lezen
èn zich daarentegen nu al te gaan beperken
tot enkele brieven van SP
& ´t EU van Lucky Luke?
´t Is dus ietwat
ironisch dat zo uitgerékend
de anti-Joods denkende Markion de eerste was
die i/h Christendom het rabbijnse idee
introduceerde dàt er ´n canon wàs
vàn ´geïnspireerde
geschriften´?
Zijn ideeën
verspreidden
zich tóen àl wèl
bliksemsnel!