Niet alleen in deze oratie, maar ook in zijn commentaren & systematische werken heeft JC voortdurend geworsteld òm tòt hèlderheid te kùnnen kómen inzake de plaats van Israël in de ´heilsgeschiedenis´! Ìs de kèrk in de plaats gekomen van Israël èn ìs óók dìt vòlk ´uit G ds handen gevallen´? Dit laatste ontkende JC nadrukkelijk! In de ´eindtijd´, die volgens JoCo ´aanstaande ìs´, zal Israël ´n belangrijke functie vervullen! De wijze waarop hij die verwàchting gestalte gaf, kunnen we later nog bespreken? Al wel kunnen we in dit verband nog wijzen op ´n geschrift dat ons informeert over zijn opvattingen over de plaats v/d Joden i/d toenmalige [1600/1650] samenleving..... ´t Droeg als titel: Consideratio responsionis Judaicae ad viginti tres quaestiones/Overweging naar aanleiding van ´n joods antwoord op 23 vragen. In dit traktaat pleitte JC op grond van missionaire motieven voor ´t respecteren v/d joodse gemeenschap: Jóden waren vrij om hùn godsdienst úit te blijven oefenen! Tegelijkertijd was hij er vàst van overtuigd dat óók ´de bekering vàn Israël´ aanstaande was? ´t Definitieve heil voor de kerk kòn ìn zíjn ogen alleen nog maar doorgang vìnden àls er óók hèrstèl was voor Israël in de Laatste Periode van G ds Rijk op aarde. Mèt de collegae in Leiden was al vanaf ´t begin ´n goede samenwerking. Er werden onderlinge afspraken gemaakt over de vraag welke loci (dogmatische onderwerpen) bij de disputaties behandeld zouden worden. Dé tegenwoordige ´pèst´ is de kolossale stortvloed aan universele bullshit die de hele bewoonde wereld permanent wil blijven aanranden en voorgoed dreigt te verkrachten: advertenties barstensvol criminaliteit, defecatie, economismes, financialisme & geile huichelachtige idiotie ...