42077311 Verdelend verleden: in veel samenlevingen
QQleQ
WORDEN DESTABILISERENDE
KRACHTEN GECOMPENSEERD DOOR
INSTELLINGEN DIE DE MENSEN MET ELKAAR VERBINDEN,
ZODAT MAATSCHAPPIJEN DOORGAANS VERKEREN IN EEN
STAAT VAN DYNAMISCH EVENWICHT? We hebben gezien hoe in Judea
de middelpuntvliedende krachten toenamen terwijl verbindende factoren als het hoge-
priesterschap en de Tempelcultus steeds verder in betekenis àfnámen! Langzaam maar zeker
zouden echter, binnen een Romeinse context, twee nieuwe instituties ontstaan:
twee religies, elk geleid door eigen geestelijken
en voorzien van eigen middelen,
die de continuïteit
van de instituties
garandeerden
...
´t Eind-
resultaat bestaat
uit twee vervlochten tradities.
Enerzijds is er het rabbijnse Jodendom, waarin de juiste levenswijze
centraal staat en dat de trekken heeft behouden van ´n antieke nationale godsdienst;
anderzijds is er ´t Christendom, waarin nationalisme ´n ondergeschikte rol speelt
en waarin het - althans voor theologen - minder draait
om de juiste leefwijze dan om
de juiste
léér?
Beide
godsdiensten
zijn de afgelopen eeuwen nogal creatief omgegaan
met de historische
feiten!
De samenstellers
van de Babylonische Talmoed beschouwden
vrijwel iedere Joodse religieuze autoriteit als rabbi, om zó continuïteit van de oudste tijden
tot de eigen tijd te suggereren? De Christenen vergaten gemakshalve dat Yehosjoe had gemeend
te léven ìn dé Éindtijd èn lázen de Hebreeuwse Bijbel àls ´n verzameling bewijsplaatsen
vóór het òptreden vàn hùn ¨gezalfde genezende
verlosser & bevrijder¨ aka
´mesjiach´!
Door selectief
met het verleden òm te gaan,
konden beide religies de andere beschouwen
als ´n gedégenereerde vòrm vàn hèt ´wáre gelóóf´. De Christenen meenden
dat de Joden als Verbòndsvòlk waren vervàngen, de Joden
dat ´t Christendom ´n onvolmaakt
soort Jodendom
was...
Vòl
wederzijdse
vooroordelen leefden
ze aldus vaak náást elkaar.
Pas toen i/d 19de eeuw de geschiedschrijving ´n wetenschap werd,
ontstond er aan beide zijden iets van relativering van de eigen interpretatie v/d geschiedenis.
Tot dat moment werkte de selectieve kennis
van ´t verleden vooràl
verdélend?
´t Eindresultaat
stond i/d laatste alinea,
hóe de scheiding tot stand kwam,
in de onder andere daaraan voorafgaande verhaaltjes!
Òf verliep ´t tòch íets
ànders?
Die informatie
over het uitééngroeien vàn
Christendom & Jodendom
is dus te vinden
in geschreven
bronnen!
Begin
jaren vijftig
v/d vorige eeuw
kregen we hier op
de lagere school ´n ´meester´
die zèlf z´n handen vuilmaakte
& letterlijk & figuurljk ´dieper groef´.
Zoiets boeit kleine jongetjes ´in hutjes op de hei´
temidden van grafheuvels & urnenvelden, oerakkers,
paalwoningen & plaggenhutjes: protestanten waren ooit
katholiek en ervoor heidenen ten tijde van de Romeinse legioenen
alhier. Irminloo, Three, Speuld, Leuvenum,
Putten, Hierden, Harderwijk, Nijkerk,
Uddel, Telgt, Horst enzo
voorts.
Geschiedenis
lééft zo door, rondom
en ìn ons als één gehéél?
Vandaar die zwerflust in plaats van militaire dienst,
politiek, reclame, advertenties
en de bijbehorende hersen-
spoelingen!
´t Brengt ons ook
naar al die andere kanten
van deze chaotische planeet
die we aarde noemden en de werelden
die wij voor werkelijkheid
houden als een
soort ¨pòppen-
kàst¨
....
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende