42082 317 jl Dááròp vòlgen ´n derde & ´n vierde

QQleQ


LÉÉS-CYCLUS,
VERGELIJKING MÈT DE
CONCLUSIES VAN ANDERE LEZERS
EN TOETSING AAN DE HAND VAN ARCHEOLOGISCHE
ÈN SOCIAALWETENSCHAPPELIJKE
INZICHTEN!


Idealiter zou
de lezer de waarheid op deze wijze
steeds dichter moeten kunnen benaderen,
maar àl té véél optimisme
is misplaatst.

´t Feit dàt
gelóvigen ´t eeuwenlang ònééns
hebben kunnen zijn over de uitleg van sommige passages,
bewijst dat het heel goed mogelijk is dàt lezers
per leescyclus méér óvertuigd raken
van een eigen waarheid,
die niet met iederéén
gedeeld werd!

Het moet verder
ook worden bedacht
dat teksten géén één-òp-één àfspiegeling zijn
vàn de antieke samenleving.

Om te beginnen
gaan ze doorgaans óver het òngebruikelijke
èn bedìscùssieerde?! We hebben Josephus´ Joodse Oorlog
te danken aan het feit dat oorlog
níet dé nòrmále gàng van zaken ìs,
terwijl Enige werken der Wet geschreven werd
omdàt er over de daarin beschreven kwesties
ònénigheid was...

Het gebruikelijke,
waarover íederéén het ééns wàs,
hóefde níet op papier te worden gezet.

Óók dat
wat iedereen al wist, staat níet
ìn déze bronnen
...


De
eerste Christenen
konden de details van het léven van Yesjoea
wèl bekènd veronderstellen, zodat deze nauwelijks aan de orde komen
in al die brieven van SP e.d.

Pas
in de euangelies
horen we er ietwat méér óver
en díe zijn dan ook meestal pas opgeschreven
toen er een einde kwam aan de generatie die Yesjoe
nog wèl gekènd hàd!?

Elke
oudheidkundige
leert al in de eerste week van z´n studie
dat de geschreven bronnen belangrijk zijn maar gewantrouwd moeten worden,
júist òmdat ze geschréven zíjn:
ze gáán ìmmers níet over
wat representatief ìs?!

Grote delen
v/d Oude Wereld
zíjn nóóit beschreven, en als dat wèl is gebeurd,
kunnen die beschrijvingen verloren
gegaan zijn...


Hierdoor
hebben we bijvoorbeeld
ook geen idee hoe ´t Christendom ooit naar AeGYPTe gekomen ìs?

Bovendien zijn
de teksten die we wèl hebben,
niet opgeschreven om antwoord te geven
op de vragen die
wíj stellen!

´n Reconstructie van
de antieke gedachtewereld
zou dus eigenlijk nooit alleen gebaseerd mogen zijn op de overgeleverde bronnen,
omdat die ´n Verhaal oplevert over de uitzonderlijke dingen
die men de moeite van ´t noteren wáárd
vond èn die toevallig overgeleverd zijn...

´t Is echter
onvermijdelijk
dat we dit tòch dóen,
aangezien we maar moeilijk ´n geschiedverhaal
kùnnen baseren op informatie
die we niet hèbben?

Wèl zou
´n professioneel oudhistoricus
minstens evenveel tijd aan reflectie over het ontbrekende moeten besteden
als aan bronnenstudie want het is de training in het denken
óver de ´unknown unknowns' díe de oudheidkunde
wáárdevol maakt.

Als kind
nam ik
de héle omgeving binnenin
èn rondom in me op:
de boeken, de tuinen
en de natuur, zandwegen, bos,
hei, Groevenbeek, Drie, Sonneheerdt,
Sonnevanck, Harderwijk, Putten & omliggende gehuchten,
dorpjes & stadjes, mensen, huizen, winkels,
Sliedrecht, Gouda, Alkmaar, Sittard, Zierikzee,
Vledder, Den Haag, Amsterdam, Antwerpen, Frankrijk,
Zwitserland, Italië & ´n paar jaar later steeds verder via Griekenland,
Israël, Jordanië, Sinaï, Levanon, Turkije, Iran, Afghanistan, Pakistan, India
en Rangoon, Hongkong, Japan, Birobeidjan, Moskou,
Charkov, Odessa:
´t komt terug in dromen
& lijkt al met al net zo ´dichtbij´
als eergisteren &
overmorgen?

Je
leest,
luistert, kijkt,
praat, ziet
& ´neemt
het al dromend
ìn je
òp´
....

cool!
17 jul 2022 - bewerkt op 23 jul 2022 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende