42083 318 jl./ll. mijnDiarree: Ons Begrip van Oude
QQleQ
SAMENLEVINGEN IN
HET ALGEMEEN EN
DE DAARIN ÒP- EN NEER-
GESCHREVEN TEKSTEN IN ´T BIJZONDER
IS VOOR ´N GROOT DEEL GEBASEERD OP REEDS
BESCHREVEN CYCLISCHE PROCESSEN?!
´t Gevaar van cirkelredeneringen
is in deze methode
levensgroot!?
Zó worden teksten,
als er geen verwijzingen zijn
naar contemporaine gebeurtenissen,
vaak gedateerd aan de hand van de inhoud,
die àl dan níet overeenstemt met opvattingen die op ´n bepaald moment
gangbaar wáren, maar tegelijk is de veronderstelde geschiedenis
van de antieke ideeën voor een groot deel gebaseerd
òp díezèlfde teksten! De totstandkoming
van de vijf boeken van dé Wèt
is óók zó´n berucht ònòntwàrbaar puzzelkluwen: het staat vàst
dàt er óeróude délen ìn zìtten, maar ´t lijkt er óók òp dàt nog in de vijfde eeuw v.Chr./BC
délen zijn tóegevoegd?
Hoewel er altíjd
dateringsproblemen zullen zijn, is er wel enige duidelijkheid
over de volgorde waarin de Joodse literatuur tot stand gekomen ìs!
De eerste auteur die we ècht ´Jóóds´ kunnen noemen is de profeet Amos,
die leefde rond ´t midden v/d 8ste eeuw BC? ´t Éénheidsrijk v/d koningen Dawiedewiedewied
en Sjlomo bestond toen al niet langer meer: in ´t noorden lag Israël &
in ´t zuiden Yehoeda/Juda, en béide werden bedreigd
door ´t machtige koninkrijk
Assyrië!
Amos adviseerde
de koning van het noordrijk
om maar beter liever niet te blijven vertrouwen
òp de véle traditionele góden, maar slechts uitsluitend òp dé Éne ¨G d¨,
die van de vòrst verwàchtte dat híj dé àrmen èn òntrèchten wèl vóórtáán éérlijker zóu behàndelen!
Hèt alternatief zou de ondergang vàn Israël zijn èn de déportátie van zijn elite?
Sociale gerechtigheid, de verering vàn één ´G d´ èn dé dréiging mèt stràf:
déze ¨oer-Jóódse¨ thema´s zóuden làng
blíjven náklinken...
Amos´ jongere
tijdgenoten Hosea en Micha voegden nòg een ànder Leitmotiv tóe:
hèt ídéé dàt ´G d´ ´n soort van rèchtszaak tégen de mènsheid voerde èn òp ´dé dàg v/d Héér´
de zòndaars zóu stràffen!
Àlle antieke vòlken
hadden ´n scheppingsverhaal waarmee hun geschiedenis ´begòn´,
maar de Jóódse geschiedenis veronderstelde vanaf nú óók een richting náár
een bepaalde gebeurtenis ìn de tóekomst? Israël werd in 724 door de Assyriërs
ònder de vóet gelopen èn dé elite wèrd
inderdáád gedeporteerd!
De profeet Yesjayahoe
kòn hèt dúiden: de Jóden wáren áán de Éne ¨G*d¨ verschùldigd
dàt zíj rèchtváárdig lééfden & wèrden ´bestraft´ àls ze dáárvàn àfwéken, maar zouden
úitéindelijk àltíjd wéér ìn G ds gùnst
blíjven stáán!
Koning Hizkia v/h zuidrijk
lúisterde naar deze Jesaja, maar dit vertrouwen kwam hem,
toen de Assyrische koning Sanherib in 701 campagne voerde in Juda,
te staan òp hèt verlíes van een enorm tribuut èn
zíjn grootste stad,
Lachisj!
Dèsòndànks
waagde zijn achterkleinzoon Yosjiyahoe het er opnieuw op?
Vóórtáán zóu òp één plááts, Yeroesjalayiem, nog naar één ènkele G d
veréérd gaan blíjven wòrden; de Joden zóuden zich hóuden áán
dé régels vàn hèt Verbònd, & àls ´belóning´
zou G d nu voortaan Israël, dat al ´n ééuw
´n Assyrische provincie was,
herstellen èn bìj
Yehoeda/Juda
vóegen?!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
20 apr 2023
44284261 Er woonden al Joden in Antiochië sinds de
-
O
20 apr 2023
44281 260 Er waren volop armen in de stad en op de
-
O
20 apr 2023
44280259Hoogstmerkwaardig hoeveel soorten dromen &
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
vorige
volgende