QQleQ
GETITELD:
Defensio altera auctoritatis verbi divini Veteris Testamenti
(Een andere verdediging van ´t gezag van G ds woord i/h Oude Testament).
Hierin bestreed hij
de opvatting Isaäk Vossius,
die evenals zijn vader Gerard Vossius
(1577-1649) ´n humanistisch
geschoold theoloog en filoloog was.
IV meende dat de Septuaginta,
de Griekse versie v/h OT, ¨gróter goddelijk gezag¨ bezat
dan de tekst v/d Hebreeuwse
handschriften?
Díe waren vlg. IV
o.a. door de latere vocalisering (klinkers) v/d Masoreten bedorven!
JC daarentegen verdedigde nadrukkelijk de betrouwbaarheid en inspiratie v/d overgeleverde Hebreeuwse tekst die niet, zoals IV meende,
vanuit de Septuaginta gelezen
en verbeterd moest worden,
maar òmgekeerd?!
Zó probeerde JC met deze bestrijding van IV ´n brug te slaan naar zijn orthodoxe collega´s...
Uit ´t vervolg bleek echter dat JC méér dan zijn orthodoxe opponenten
óóg had voor ´t historisch karakter v/d Bijbelse openbaring!?
Deze kwesties veroorzaakten veel onrust i/h leven v/d Leidse hoogleraar.
Desondanks aanvaardde hij op 8 februari 1659 het rectoraat v/d universiteit.
Tijdens deze periode probeerde hij maatregelen te nemen tegen de ongeregeldheden v/d zgn. studentennaties {nationes, studentenverenigingen vlg. nationaliteit} in Leiden.
Sinds de oprichting v/d universiteit zochten de meeste studenten om redenen van veiligheid & gezelligheid vaak sociale omgang met streek- of landgenoten & organiseerden zij zich in studentennaties.
Dàt gaf sòms aanleiding tot groepsrivaliteit en agressie, waarbij de drank rijkelijk vloeide
en de éér v/d groep door middel van dégens hóóg werd gehouden?!
Duitse maar vooral ook Hollandse & Friese studentennaties veroorzaakten tijdens Coccejus´ rectoraat
de meeste rellen, soms met ´n dodelijk afloop! In de rectorale rede besteedde hij uitgebreid aandacht aan deze (gebruikelijke) onderlinge vijandigheden en pleitte voor ´n verbod.
Zijn optreden had effect, want op 9 februari van 1660, ´n dag ná ´t uitspreken v/d academische preek waarmee hij zijn rectoraat neerlegde, námen de Staten van Holland het besluit òm deze naties te verbieden en in de studenteneed (afgelegd bij de aanvang van elke studie) òp te nemen dàt men géén studentennaties zou vormen.
In deze academische preek, die bekend werd
onder de titel Panegyricus de Regno
(Loflied op het Rijk),
gaf hij nogmaals uiting aan zijn bezorgdheid óver
het ongedisciplineerde studentenleven!
Maar ´t grootste deel van deze preek
werd in beslag genomen door ´n samenvatting van zijn
opvattingen inzake de gang van het Rijk van God dóór de geschiedenis, vanaf het Oude naar
het Nieuwe Testament, om tenslotte uit te komen
bij de eigen tijd?
Centraal was daarbij de gedachte
dat het Koninkrijk van God zich vooral in de geschiedenis manifesteerde waar sprake was van de gehoorzaamheid der liefde {Regnum est, ubi est obedientia amoris}!
Wie de polemiek waarin JC ~ soms tegen wil en dank ~ betrokken werd op de voet volgt,
verwondert zich over ´t feit dat hij desondanks gestaag aan de uitgave
van zijn commentaren blééf werken?
Zo verscheen in 1665 zijn commentaar
op de brief aan de Romeinen & dat op de brief aan de Galaten!
In hetzelfde jaar verscheen ook zijn commentaar o/d Openbaring van Johannes
& ´t jaar dááròp publiceerde hij zijn uitleg v/d Hooglied &
´t boek Daniël!
Vooral de drie laatstgenoemde geschriften speelden
een belangrijke rol bij de ontwikkeling van zijn leer v/d zeven perioden van
G ds Koninkrijk op aarde.
Deze ´periodenleer´ komt ook
hier wellicht nog wel ter sprake?
Tijdreizen ìs ´t móóiste
wat er is.