4242925 Na ´t verslag van enkele teruggekeerden

QQleQ
OVER HUN
BARRE VERBLIJF I/D CONCENTRATIEKAMPEN,

VOLGT ´N ANALYSE V/D MANIER WAAROP DE ERVARINGEN V/D MANNEN
IN DE LOOP DER TIJDEN ZIJN
GEÏNTERPRETEERD.

Opvattingen
over het leven
van concentratiekampgevangenen
die a/d psychoanalyse werden ontleend,
hebben ònmiskènbaar ´t bééld van het lijden
van de mannen vorm &
betekenis gegeven!
Mor droomt er
elke dag & nacht van,
misschien juist speciaal òmdat het vaak driekwart eeuw geleden
is en lag te ´rijpen´ in mijn
´grijze massa´?
Die psychoanalytische visie beperkte zich dus
echter niet alleen tot de ervaringen van deze mannen in ´Noord-West-Duitsland´,
maar zette ook hùn plááts van afkomst ~ Putten op de Veluwe ~ in een bepaald perspectief
dat zich tot òp de ´myDidag van vandaag´ in grote populariteit mag verheugen!
Die aanleiding tòt díe ràzzia, de aanslag op de Duitse personenauto
met vier militairen nabij Putten, is decennialang
in nevelen gehuld
geweest....
´n Wáár wèb
van mythen, legenden
en complottheorieën wèrd rònd díe áánslàg geweven!
Na een reconstructie v/d aanslag op basis van wat de betrokkenen destijds i/d jaren ´40
van de vorige eeuw vertelden, werd de herinnering
van de daders ervan
geanalyseerd?
Centraal staat de vraag
naar de geschiedschrijving óver de razzia,
waaraan tot dusver een combinatie van lokale preoccupaties
& nationale prioriteiten sterk richting
gegeven heeft!
Ná die razzia
duurde het nog 7 maanden
voordat Putten op 18 april 1945, door de Canadezen,
werd bevrijd!

Later belicht
MdK de politieke constellatie
van Putten ná die razzia i/d eerste jaren na de bevrijding
als bijzondere invloed o/d herinnering
áán de razzia!
De analyse v/d herinnering a/d razzia
van 2 belangrijke spelers o/h Puttens toneel in die jaren fungeert als methode
òm hùn óórlogservaringen op het spoor te komen èn ópent de mogelijkheid ´n gedetailleerder geschiedenis te geven v/d morele & ethische problematiek vàn còllaboratie èn verzèt,
waarìn óók het tóevàl èn de menselijke impulsiviteit
´n plaats krijgen.

Tot slot wordt nagegaan
hóe de Pùttense & de nationale herinnering
a/h drama van Putten deze laatste halve/driekwart eeuw
òp èlkaar ìnwerkten:
a/d meeste historische beschouwingen
óver de maatschappelijke herinnering aan oorlog & bezetting
lìgt ´t individuele psychische verwerkingsschema vàn ´t verlíes & de pijn ten grondslag;
de onderscheiden perioden worden ontleend
áán de verschìllende fasen
van rouw?
´t Feit
dat zo´n periodisering
èrg normatief is, pleit sterk tegen die benadering
v/d maatschappelijke herinnering
aan WO II!

maatschappelijke herinnering
zóu dàn ìmmers noodzakelijkerwijs vlg. ´n
bepááld schéma
verlopen?

´t Verleden zal
òfwèl gehéél en àl verwèrkt worden
òf ìn ´n òbsèssie ònt-
áárden?
Óók valt
tégen deze opvatting
van ´n sociaal proces àls de òmgang mèt dé èrváring v/d IIde WO ìn te brengen
dàt dáárìn véél factoren een ròl spelen
die niet optreden i/d rouw
van ´n individu!
´t Ìs dus
al met al ècht
maar de vráág òf díe fasen & uitingen vàn individuele rouw
zómaar kùnnen wórden óvergedrágen
òp ´n collectief, ´n groep
of ´n natie.
Zíe
ònze ¨voorbije¨
geschiedenis van 2 millennia, ¨Ons Indië¨,
slavenhandel, Afrikaanders, Ambonnezen, Molukkers,
Papoea´s, Surinamers, eilandbewoners e.d. tot nu aan toe,
ook t.a.v. Rusland, Oekraïne, Zuid-Afrika, Zuid-West-India, Japan,
Amerika, Canada, Australië & New Zealand om maar
´n paar soortgelijke dwarswegen
te noemen waarin we
àllen ´verwéven
zitten´
...?!
08 okt 2022 - bewerkt op 13 okt 2022 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende