42584/84 De Heilige Boontjes Komen Om Hun Loontje?
QQleQ
VANZELFSPREKEND MAAKT
´T SYSTEMATISCH GEBRUIK VAN ´T SLAVISCH
zowel de Kerk, als zijn Cultus en de Christelijke doctrine veel toegankelijker
voor de {bij}gelovigen van die tijd!
Maar dit heeft ook
een verwijdering veroorzaakt
vàn West-Europa.
De geletterde klasse
i/d Slavische landen kende geen Latijn of Grieks, waardoor ze
geen directe toegang had tot klassieke beschavingen
in Rome & Griekenland?
Aangezien deze klassieke beschavingen ´n bepaalde rol hebben gespeeld in die ontwikkeling
van de Europese cultuur, hebben de Slavische landen sindsdien en tot op de myDidag van vandaag
´n beschaving die niet minder Europees is, maar wèl verschìllend vàn
deze West-Europese beschaving!
Hèt grote schisma van 1054,
dat de christelijke kerk hééft verdeeld, maakte de culturele uitwisseling tussen West-
& Oost-Europa nog moeilijker.
Zo ook zal de christianisatie v/d Slavische landen
zich tot het einde van de 17de eeuw afzonderlijk hebben ontwikkeld & de dominante stromingen
van de West-Europese beschaving niet hebben beleefd.
Aristoteles & Thomas van Aquino,
de scholastiek & ´t humanisme, de Renaissance & de Reformatie
hebben het Slavische Europa nauwelijks beïnvloed. Dìt àlles kan tot op vandaag onze perceptie nogal eens vertroebelen, als we die Russische cultuur en
die Oekraïense politiek ècht willen begrijpen?
En dàt overigens in beide richtingen!
Dit betekent geenszins dat Kiev-Rus ´n land met een mìnderwáárdige cultuur was.
In de 11de eeuw herbergt de stad Kiev meer dan 40.000 ìnwoners,
wat evenveel was als Parijs & meer dan Londen, terwijl Moskou
nog niet eens bestond.
Kiev beschikte
óver méér geplaveide straten dan éénder wèlke àndere stad
in Europa dan ook?
De kroniekschrijvers uit die tijd
beschrijven haar als schitterend en noemen haar ´de stad
met de gouden koepels´, verwijzend naar
haar 400 kerken.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende