42657PPP41+ Een brief, geschreven op een potscherf
QQleQ
AAN ENE
ISLA IN DE
STAD, ONTHULT IN ELK
GEVAL HOE ZE ZICH OOK
DRUK KONDEN MAKEN DAT ALLES NOG
GEDAAN MOEST GAAN WORDEN VÓÓR
DE SJABBATRUST VAN HET WÈRK: "Ik stuur je morgen groente.
Kom morgen daar [aan de kade] voordat de boot aankomt
vanwege de sjabbat [bsbh i/h Aramees] zodat ze niet bederven?
Anders zweer ik Op Het Léven van YHWH dat ik je zal vermoorden!
Vertrouw er niet op dat Mesjoellemet of Sjemaja [weer twee Joodse namen
die de naam van een god bevatten] ervoor zullen zorgen! Verkoop in ruil hiervoor de gerst voor me."
En voor het geval dat Isla het nòg niet had begrepen, een herhaling van 't dreigement
'bij het leven van YaHWeH, als je het niet doet, zul je boeten!'
NOG MÉÉR DAN HET HOUDEN VAN DE SJABBATDAG WAS [EN IS]
HET BIJEENKOMEN MET PESACH WAT JODEN TOT JÖDEN MÁÁKT?!
Het Pesach op Elephantine moet een beetje merkwaardig zijn geweest
omdat YHWH ook daar wordt beschreven als Verlòsser úit AeGYPTe,
en de Exodus als het ware HÈT moment v/d separatie,
van religieuze en nationale gebóórte -
dé noodzakelijke voorwaarde òm dé wèt te gaan kunnen ontvangen
die de Joden van alle andere volken immers hàd afgescheiden!?
Maar kennelijk waren de Joden van Elephantine [nog] niet
gehéél & àl afgescheiden?! En ze gingen zeker ook nergens
naartoe, in elk geval niet uit vrije WÌL!
DE VROEGSTE HAGADA,
DE NARRATIEVE ÒRDENING VAN HET SEDERRITUEEL AAN HET BEGIN VAN PESACH,
DATEERT UIT DE 9de EEUW NC/AD,
dus we hebben geen idee wat er nu eigenlijk wel
of niet precies gereciteerd werd tijdens de pesachavond
door de Egyptische Joden - in Tachpanches & Memfis,
en op het eiland Elephantine!
[DE FORMELE 'ordening' van de SEDER zèlf,
zoals veel andere dingen waarvan
wordt aangenomen dat ze uit onheuglijke tijden
dateren, is niet eerder
dan in de 3de eeuw na Chr.
opgesteld door de rabbijnen, waarschijnlijk op
de christelijke eucharistie met
Pasen, niet als
de voorloper
ervan?]!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende