42704/47 Elephantine mocht dan wel 'n soldatenstad

QQleQ


ZIJN: DE
VROUWEN WAREN ER
VEEL INVLOEDRIJKER, ZOWEL IN
WETTELIJK ALS IN SOCIAAL OPZICHT,

DAN HUN ZUSTERS IN JUDEA
& Yeroesjalayiem!

Mevrouw MIVTACHIA,
dochter van Machseia bar Jezanja,
zat helemaal aan de andere kant van 't sociale spectrum
ten opzichte van Tamet! De familie van MIVTACHIA was vooraanstaand,
't waren dan ook Tempelnotabelen: dàt weerhield háár er niet van om twee
van haar drie echtgenoten uit de plaatselijke AeGYPTische bevolking te kiezen,
allebei meesterbouwers! De ene, Esjor (hernoemd tot Nathan), werd beschreven
als een 'bouwer voor de koning'. Tijdens haar lange leven zou Mivtachia ~ die even
zelfverzekerd & charmant was als Tamet bescheiden & ingetogen ~ drie huizen
& drie echtgenoten vergaren, te beginnen
met een buurman,
Jezanja.
Haar bruidsschat
was heel weelderig ~ naast sieraden & kisten
ook 'n bed van papyrusriet. Maar ze was ook huizenbezitter
toen ze trouwde, een geschenk van haar welvarende
vader die het bezit op haar naam stelde. 'AAN WIE
U LIEFHEBT MAG U HET GEVEN, EN ZO OOK UW KINDEREN NA U,'

stond in de overdrachtsakte. Maar haar echtgenoot, voor het geval hij zijn plaats
niet kende, mocht alleen gebruikmaken van het huis voor de duur van hun huwelijk.
Die niet zo lang bleek, omdat Jezanja
jong stierf.
Echtgenoot nummer twee,
'n AeGYPTenaar met de naam PEU, was geen succes,
en uit de documenten v/d echtscheiding blijkt duidelijk dat in Jood Egypte,
in tegenstelling tot wat door de Torah werd & nog steeds wordt toegestaan,
vrouwen 't rècht hadden om scheiding
aan te vragen.
DEUT 2:1-4
gaf 'n man eenzijdig het recht
te scheiden door een verklaring af te leggen
dat hij 'ontevreden over haar is'! Als hij 'een afkeer van haar' krijgt, dan
zou deze scheidingsbrief, die hij bij haar vertrek aan haar meegeeft,
een einde maken aan
het huwelijk.

Maar zó
werd het op
Elephantine niet geregeld,
in elk geval niet voor mevrouw Mivtachia,
aan wie haar omvangrijke bruidsschat moest worden teruggegeven.
PEU & zij gingen naar de rechter voor het verdelen van de bezittingen,
maar MIVTACHIA wòn de zaak ~ nadat zij een eed had afgelegd op de plaatselijke
Egyptische godin SATI, iets wat de hoeders v/d Torah in Yeroesjalayiem
met afschuw zou hebben vervuld, maar 'n formaliteit was
voor de Joden
v/d Njl!!
Dus in
deze eerste
joodse gemeenschap
waar we het één en ander van weten,
konden de families van de soldaten Joods zijn op hùn éigen manier ~
openstaan voor de gebruiken v/d Egyptenaren
zonder hun eigen overtuigingen
op te geven, laat staan
hun naam of
identiteit!
Chananya's missie
om conformiteit òp te leggen,
omdat hij hen niet kon of wilde aansporen om helemaal
úit Egypte te vertrekken zoals de profeten wensten, ging ín TÉGEN de gebruiken van
generaties die gedocumenteerd zijn op de papyri uit Elephantine en die zich niets
aan zulke verordeningen gelegen
lieten liggen!
Tenslotte
leefden ze in
een gemeenschap
die was ontstaan vóórdât de wetten
v/d TORA waren aangescherpt; en de afstand
was zó gróót dat hun eigen gebruiken en
wetten hun gemeenschappelijke
erfgoed konden
wòrden.

OK!
09 dec 2022 - bewerkt op 12 dec 2022 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende