42708/48 Met Andere Woorden: Hoewel 'n Garnizoens~
QQQ
STADJE AAN DE NIJLGRENS VAN OPPER~AEGYPTE
geen goed Voorbeeld lijkt voor de verdere Ontplooiing van de Joodse Geschiedenis,
wàs 't dàt wèl!?/b]
Nèt àls zóvéél àndere Joodse Gemeenschappen
temidden van de gojiem was de Joodsheid van Elephantine wérelds,
kosmopolitisch, sprak ze de Vòlkstáál {Aramees} & niet Hebreeuws, wàs ze gedreven door
Wètten ÈN Bezìt, gehecht aan gèld, modebewust, in beslag genomen dóór 't sluiten & beëindigen
van huwelijken, de zorg voor kinderen, de subtiliteiten van de sociale pikorde en
de geneugten & lasten van de Joodse Rituele Kalender?!
Boeken
speelden ook niet ècht
een grote ròl.
De énige literatuur
die in het archief werd gevonden was 't
pseudo-Perzische Boek der Wijsheid,
de Spreuken van Achikar.
ÈN ìn het hàrt van hun gemeenschap
torende monumentaal boven de drukke straten die ze ook déélden
mèt Aramese, Kaspische & AeGYPTische búren, hun Tèmpel,
'n beetje opzichtig versierd, wèl
héél èrg vàn hèn!
Het is
de provinciaalse
alledaagsheid van dit alles
die, heel even, zo verrukkelijk lijkt, een Jóódse Geschiedenis,
maar dan híer nú wèl zònder martelaren, zonder schriftgeleerden,
zonder al die ooit zó gebruikelijke filosofische kwesties VÒL kwèllingen, en
met dé Àlmàchtige níet té véél òp de voorgrond; dus eigenlijke een hele banale PLÈK
waar veel energie werd gestoken in ruzies over Bezìt, in kléding, bruiloften en féésten,
waar stoere legerjongens woonde naast nòg stóerdere gojse schippers
van de Woeste Wateren/i]; 'n oord
van zalfjes & stegen,
stenen gooien in de Rivier
& luieren onder vele
groene palmen;
'n tíjd ÈN 'n wéreld die
zich niet bezondigden
aan de romantiek
van het líjden.
Maar het was
te verwàchten:
de tégenspoed
kwàm tòch!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende