42873/50 De laatste tien jaar van de vijfde eeuw
QQQ
BCE STONDEN
DINGEN DIE VOORHEEN
ZEKER LEKEN PLOTSELING WEER
OP LOSSE SCHROEVEN!?De Yehoediem
van AeGYPTe wezen beschuldigend
naar bemoeizuchtige buitenstaanders uit Judea
die hùn manier van leven blijkbaar
nog steeds niet
begrepen?!
Ma'oezja
gaf de schuld
aan Chananja, die Pesachgezànt
uit Yeroesjalayiem, die met zíjn aanwezigheid
de priesters van CHNOEM had geprovoceerd,
zodat ze zelfs het Joodse garnizoen
agressief begonnen
te bejegenen!?
De bron
die gebruikt werd
voor hun drinkwater
als de troepen werden gemobiliseerd
& naar het fòrt geroepen, werd gedempt!
En nu ineens verscheen er als uit het niets
een zeer geheimzinnige muur
die 't garnizoenskamp
in tweeën deelde!
Maar dàt
waren alleen nog maar provocaties?
De èchte ellende zou
nog komen!
Drie jaar na de ramp
zou Jedanja, de leider van de gemeenschap,
samen met 'de priesters die op Elephantine zijn',
verslag uitbrengen aan Bagavahaya, de Perzische gouverneur van Judea,
over de treurige geschiedenis van de verwoesting
van de Tempel van YaHWeH
in 't jaar 410 BC.
De toon lijkt precies die
van de Heilige Schrift: 'n kroniek vol wóede en klàchten!
De gemeenschap was nòg stééds diep geschokt, droeg nog stééds
het boetekleed van de rouw.
"WE VASTEN,
EN ONZE VROUWEN ZIJN ALS WEDUWEN!
[Ze hebben de echtelijke seks afgezworen!] WIJ ZALVEN ONS NIET MEER
MET OLIE, NÒCH
DRINKEN WE
WÍJN!"
De onlusten
die tot de verwoesting van die tempel van YAHOE
hebben geleid waren misschien ònvermijdelijk!? Ín de tempel
stond tenslotte vooral het regelmatig religieus offeren van dieren geheel
centraal, ongetwijfeld in de eerste plaats schapen, precies het soort dieren
dat in de tempel van Chnoem, de nááste búren, werd vereerd;
dáár waren fraaie ramskoppen
in de poort uitgesneden...
Het was ook niet zo
dat de Joodse riten gemakkelijk genegeerd konden worden!
Er zal dan ook voortdurend activiteit binnen de muren zijn geweest
van die heilige plaats: rook, bloed,
gezang......
En alsof ze
hun respectloze buren
'n nijdige elleboogstoot wilde geven,
breidden de priesters van Chnoem hùn eigen gebied úit
ÈN schùrkten zó vreselijk irritant TÉGEN de smalle grens áán
die de twee gebedshuizen scheidde!
Op sommige plekken schenen ze zelfs áánpalende muren
te hebben gedeeld?!
Op 'n gegeven moment
maakten priesters van Chnoem gebruik v/d weerzin
tegen de joodse troepen ~ de huurlingen van de Perzen ~
om verlost te worden v/d tempel, zo niet van de soldaten
& hùn gezínnen!
Ze haalden de commandant van 't eiland,
'de boosaardige Vidranga' (zoals 't joodse klaagschrift hem noemde),
óver tot àctie! Er werd 'n brief gestuurd naar Vidranga's zoon Nafaina,
de aanvoerder v/h AeGYPTisch-Aramese garnizoen in Syene,
waarin die soldaten werden aangemoedigd
om de tempel van YHWH aan te vallen
en te VERWÓESTEN?!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
06 jan 2024
45999102 In de heilige schrift is deze toen al
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
-
O
02 jan 2024
45975 Hoogst Merkwaardige Migranten Van Her & Der?
-
O
01 jan 2024
45974/75/91/92 Gewoon een kwestie van dorpsleven
vorige
volgende