42877/53 De Tweede Tempel Van Elephantine Wèrd In-
QQQ
DERDÁÁD GEBOUWD,
maar bleef slechts overeind zólàng
de Perzische MÀCHT over AeGYPTe
nog standhield.
Hij had zwaar te 😖 líjden
onder ‘n nieuw Egyptisch Oproer in 400 BCE & was halverwege de 4e eeuw BC volledig ingestort, voordat Alexander de Grote & z’n generaals
naderden.
Tegelijk
met de vernietiging van 🇮🇷 Perzisch 🇪🇬 Egypte verdwéén ‘t Joodse peloton met zijn wereld 🗺 van soldaten, slavinnen, hun oliën & wierook, eigendomstwisten & huwelijks ~ verbintenissen; de handelaren, tempelnotabelen en schippers zonken weer helemaal weg in ‘t ongedocumenteerde duister, onder de Sténen van Het Eiland in de NIJL.
Déze eerste,
rijke Joodse geschiedenis had vrijwel geen sporen nagelaten in ‘t gemeenschappelijke geheugen v/d Joodse traditie, behalve bij ‘n kleine kring geleerden. Dit is misschien niet zó vréémd?
Want als het
van meet af aan ‘n geschiedenis van duidelijke afscheiding moest zijn, dan ligt 't voor de 🖐 🤚dat de gemengde Joods/Egyptisch & ook Perzisch/Aramese wereld 🌍 van Elefantine een anomalie lijkt, ‘n curiosum i/d marge, dat niets te maken heeft met het ontstaan
van ‘n zuivere, aparte
Joodse cultuur.
Rond de bloeitijd
van Elephantine, denkt men, werden in Yeroesjalayiem twee bepalende 📖 boeken v/d Hebreeuwse SCHRIFT geschreven ~ Ezra & Nechemyah ~ met 't expliciete doel 🎯 dé Joodse gemeenschap te zuiveren van ‘uitheemse’ elementen èn uitheemse vrouwen, uitheemse cultussen, uitheemse gebruiken úit te zìften ~ zelfs als ze allang tot het dagelijks leven v/d Judese gemeenschap behoorden.
De schrijvers
van die 📚 boeken &
hun opvolgers hebben dus misschien
al wel met afschuw teruggekeken op die Egyptische periode ~ de ketterse, nu nietmeer toegestane tempel, de vermetelheid waarmee ze dáár brandoffers dùrfden te brengen, misschien het feit dat zij zichzelf überhaupt nog ‘n gemeenschap van Yehoediem dùrfden nóemen ~ en ze hebben zich wellicht voorgehouden dat het lòt dat díe gemeenschap ten deel viel
dé wìl van YaHWeH was, opníeuw
een straf voor hèn die vàn HÈT
smàlle Pàd waren
afgedwaald?!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
-
O
20 jun 2024
47692146 Als hij daar beneden het Gouden Kalf ziet
vorige
volgende