42877/53 De Tweede Tempel Van Elephantine Wèrd In-
QQQ
DERDÁÁD GEBOUWD,
maar bleef slechts overeind zólàng
de Perzische MÀCHT over AeGYPTe
nog standhield.
Hij had zwaar te 😖 líjden
onder ‘n nieuw Egyptisch Oproer in 400 BCE & was halverwege de 4e eeuw BC volledig ingestort, voordat Alexander de Grote & z’n generaals
naderden.
Tegelijk
met de vernietiging van 🇮🇷 Perzisch 🇪🇬 Egypte verdwéén ‘t Joodse peloton met zijn wereld 🗺 van soldaten, slavinnen, hun oliën & wierook, eigendomstwisten & huwelijks ~ verbintenissen; de handelaren, tempelnotabelen en schippers zonken weer helemaal weg in ‘t ongedocumenteerde duister, onder de Sténen van Het Eiland in de NIJL.
Déze eerste,
rijke Joodse geschiedenis had vrijwel geen sporen nagelaten in ‘t gemeenschappelijke geheugen v/d Joodse traditie, behalve bij ‘n kleine kring geleerden. Dit is misschien niet zó vréémd?
Want als het
van meet af aan ‘n geschiedenis van duidelijke afscheiding moest zijn, dan ligt 't voor de 🖐 🤚dat de gemengde Joods/Egyptisch & ook Perzisch/Aramese wereld 🌍 van Elefantine een anomalie lijkt, ‘n curiosum i/d marge, dat niets te maken heeft met het ontstaan
van ‘n zuivere, aparte
Joodse cultuur.
Rond de bloeitijd
van Elephantine, denkt men, werden in Yeroesjalayiem twee bepalende 📖 boeken v/d Hebreeuwse SCHRIFT geschreven ~ Ezra & Nechemyah ~ met 't expliciete doel 🎯 dé Joodse gemeenschap te zuiveren van ‘uitheemse’ elementen èn uitheemse vrouwen, uitheemse cultussen, uitheemse gebruiken úit te zìften ~ zelfs als ze allang tot het dagelijks leven v/d Judese gemeenschap behoorden.
De schrijvers
van die 📚 boeken &
hun opvolgers hebben dus misschien
al wel met afschuw teruggekeken op die Egyptische periode ~ de ketterse, nu nietmeer toegestane tempel, de vermetelheid waarmee ze dáár brandoffers dùrfden te brengen, misschien het feit dat zij zichzelf überhaupt nog ‘n gemeenschap van Yehoediem dùrfden nóemen ~ en ze hebben zich wellicht voorgehouden dat het lòt dat díe gemeenschap ten deel viel
dé wìl van YaHWeH was, opníeuw
een straf voor hèn die vàn HÈT
smàlle Pàd waren
afgedwaald?!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
06 jan 2024
45999102 In de heilige schrift is deze toen al
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
-
O
02 jan 2024
45975 Hoogst Merkwaardige Migranten Van Her & Der?
-
O
01 jan 2024
45974/75/91/92 Gewoon een kwestie van dorpsleven
vorige
volgende