42933 Onmiddellijk ná díe episode volgt 't Verhaal

QQQ


OVER YEHOSJOEA's
eerste 'wonderbare spijziging'
in dit Mark-EU (de tweede
staat in stuk acht cool!!
Hier verloopt
het verhaal omgekeerd:
Yesj begint met 'n grote groep hongerige mensen in
The Middle Of Nowhere
, heeft geen geld, geen voedsel ÈN
wordt uitgedaagd om 't nu toch maar òp te geven
en die mensen weg
te stúren!
Hij geeft
niet tóe, staat -
naar antieke maatstaven: letterlijk -
z'n mannetje, organiseert de groep, geeft opdracht
het beschikbare eten te verdelen en er ìs
zó opeens wèl genóeg
voor íederéén!?
Deze uitzichtloze
situatie eindigt, anders dan
bij Herodes' koninklijke verjaardagsfeest, in overvloed,
in léven waar het eigenlijk
niet mogelijk léék?!
Yesj
beheerst zichzelf
en zijn omgeving en "G ds Koninkrijk"
néémt òm hèm héén gestalte aan, ook vanwege
een bepaalde vorm van mannelijkheid
bij Yesjoea!
Tot dusver
is het nog een redelijk
eenvoudig contrast tussen vormen van
mannelijkheid (en lijkt JEZUS verdacht veel op 'n president Poetin)?
't EU vlg. Mark is, gelukkig, interessanter dan dat?! 'n Hoofdstuk later nl.
heeft Yesj zich teruggetrokken en wil dat niemand weet waar hij is!?
Geen erg mannelijk uitgangspunt - 'n 'echte màn trad dapper òp
i/h openbaar (wat Yesj eerder in hoofdstuk 7 van Mark
met een prachtige speech
ook deed)!

't Wordt nu
nòg èrger: warempel 'n búitenlandse
{van tussen Tyrus & Sidon} {Syro-Fenicische} vrouw
komt binnengestormd & wil dat Yesj haar dochtertje geneest!
Hij probeert haar af te poeieren met bepaald onvriendelijke opmerkingen
("Het is niet goed om het brood van de kinderen weg te nemen & 't
aan de hondjes te geven!"}, maar zíj is hem verbaal de báás
{"Óók hondjes eten onder de tafel van de kruimels
van de kleintjes!}? Yesj haalt bakzeil en laat
haar weten dat haar dochter
genezen is?!
'n Verhaal
waarin Yesjoea de controle
over zichzelf verliest - hij heeft zich binnenskamers teruggetrokken,
kan de buitenwereld niet áán lijkt 't wel en hij moet i/d discussie toegeven -
en zeker die over zijn omgeving, met name over de Syro-Fenicische vrouw!
Yesj is in dit verhaal 'van alles',
maar niet ideaal-typisch
mannelijk!
En dit zal
nog een aantal keren blijven
voorkomen in 't Euangelie,
met name ook bij zíjn
ellendige dóód aan
het Romeinse
kruis.

engel
07 jan 2023 - bewerkt op 11 jan 2023 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende