42933 Onmiddellijk ná díe episode volgt 't Verhaal
QQQ
OVER YEHOSJOEA's
eerste 'wonderbare spijziging'
in dit Mark-EU (de tweede
staat in stuk acht !
Hier verloopt
het verhaal omgekeerd:
Yesj begint met 'n grote groep hongerige mensen in
The Middle Of Nowhere, heeft geen geld, geen voedsel ÈN
wordt uitgedaagd om 't nu toch maar òp te geven
en die mensen weg
te stúren!
Hij geeft
niet tóe, staat -
naar antieke maatstaven: letterlijk -
z'n mannetje, organiseert de groep, geeft opdracht
het beschikbare eten te verdelen en er ìs
zó opeens wèl genóeg
voor íederéén!?
Deze uitzichtloze
situatie eindigt, anders dan
bij Herodes' koninklijke verjaardagsfeest, in overvloed,
in léven waar het eigenlijk
niet mogelijk léék?!
Yesj
beheerst zichzelf
en zijn omgeving en "G ds Koninkrijk"
néémt òm hèm héén gestalte aan, ook vanwege
een bepaalde vorm van mannelijkheid
bij Yesjoea!
Tot dusver
is het nog een redelijk
eenvoudig contrast tussen vormen van
mannelijkheid (en lijkt JEZUS verdacht veel op 'n president Poetin)?
't EU vlg. Mark is, gelukkig, interessanter dan dat?! 'n Hoofdstuk later nl.
heeft Yesj zich teruggetrokken en wil dat niemand weet waar hij is!?
Geen erg mannelijk uitgangspunt - 'n 'echte màn trad dapper òp
i/h openbaar (wat Yesj eerder in hoofdstuk 7 van Mark
met een prachtige speech
ook deed)!
't Wordt nu
nòg èrger: warempel 'n búitenlandse
{van tussen Tyrus & Sidon} {Syro-Fenicische} vrouw
komt binnengestormd & wil dat Yesj haar dochtertje geneest!
Hij probeert haar af te poeieren met bepaald onvriendelijke opmerkingen
("Het is niet goed om het brood van de kinderen weg te nemen & 't
aan de hondjes te geven!"}, maar zíj is hem verbaal de báás
{"Óók hondjes eten onder de tafel van de kruimels
van de kleintjes!}? Yesj haalt bakzeil en laat
haar weten dat haar dochter
genezen is?!
'n Verhaal
waarin Yesjoea de controle
over zichzelf verliest - hij heeft zich binnenskamers teruggetrokken,
kan de buitenwereld niet áán lijkt 't wel en hij moet i/d discussie toegeven -
en zeker die over zijn omgeving, met name over de Syro-Fenicische vrouw!
Yesj is in dit verhaal 'van alles',
maar niet ideaal-typisch
mannelijk!
En dit zal
nog een aantal keren blijven
voorkomen in 't Euangelie,
met name ook bij zíjn
ellendige dóód aan
het Romeinse
kruis.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
-
O
02 jan 2024
45975 Hoogst Merkwaardige Migranten Van Her & Der?
-
O
01 jan 2024
45974/75/91/92 Gewoon een kwestie van dorpsleven
-
O
01 jan 2024
45973 Toen Herodes in Jericho stierf, vlg. Josefus
vorige
volgende