42933 Onmiddellijk ná díe episode volgt 't Verhaal
QQQ
OVER YEHOSJOEA's
eerste 'wonderbare spijziging'
in dit Mark-EU (de tweede
staat in stuk acht !
Hier verloopt
het verhaal omgekeerd:
Yesj begint met 'n grote groep hongerige mensen in
The Middle Of Nowhere, heeft geen geld, geen voedsel ÈN
wordt uitgedaagd om 't nu toch maar òp te geven
en die mensen weg
te stúren!
Hij geeft
niet tóe, staat -
naar antieke maatstaven: letterlijk -
z'n mannetje, organiseert de groep, geeft opdracht
het beschikbare eten te verdelen en er ìs
zó opeens wèl genóeg
voor íederéén!?
Deze uitzichtloze
situatie eindigt, anders dan
bij Herodes' koninklijke verjaardagsfeest, in overvloed,
in léven waar het eigenlijk
niet mogelijk léék?!
Yesj
beheerst zichzelf
en zijn omgeving en "G ds Koninkrijk"
néémt òm hèm héén gestalte aan, ook vanwege
een bepaalde vorm van mannelijkheid
bij Yesjoea!
Tot dusver
is het nog een redelijk
eenvoudig contrast tussen vormen van
mannelijkheid (en lijkt JEZUS verdacht veel op 'n president Poetin)?
't EU vlg. Mark is, gelukkig, interessanter dan dat?! 'n Hoofdstuk later nl.
heeft Yesj zich teruggetrokken en wil dat niemand weet waar hij is!?
Geen erg mannelijk uitgangspunt - 'n 'echte màn trad dapper òp
i/h openbaar (wat Yesj eerder in hoofdstuk 7 van Mark
met een prachtige speech
ook deed)!
't Wordt nu
nòg èrger: warempel 'n búitenlandse
{van tussen Tyrus & Sidon} {Syro-Fenicische} vrouw
komt binnengestormd & wil dat Yesj haar dochtertje geneest!
Hij probeert haar af te poeieren met bepaald onvriendelijke opmerkingen
("Het is niet goed om het brood van de kinderen weg te nemen & 't
aan de hondjes te geven!"}, maar zíj is hem verbaal de báás
{"Óók hondjes eten onder de tafel van de kruimels
van de kleintjes!}? Yesj haalt bakzeil en laat
haar weten dat haar dochter
genezen is?!
'n Verhaal
waarin Yesjoea de controle
over zichzelf verliest - hij heeft zich binnenskamers teruggetrokken,
kan de buitenwereld niet áán lijkt 't wel en hij moet i/d discussie toegeven -
en zeker die over zijn omgeving, met name over de Syro-Fenicische vrouw!
Yesj is in dit verhaal 'van alles',
maar niet ideaal-typisch
mannelijk!
En dit zal
nog een aantal keren blijven
voorkomen in 't Euangelie,
met name ook bij zíjn
ellendige dóód aan
het Romeinse
kruis.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
02 sep 2023
45170150MóederDrama:Ewa,Miryam,Mia,Els,Ria,Saartje
-
O
02 sep 2023
45169149’t Gegéven van ‘t Láátste Óórdeel is naast
-
O
01 sep 2023
45168148 Víer jaar eerder componeerde Antonio
-
O
01 sep 2023
45 167 147 Alle andere personages in de passies,
-
O
01 sep 2023
45166146’n Link van Liturgisch Spel naar OratorIum
-
O
01 sep 2023
45165-145In de Filmwereld kwam Pier Paolo Pasolini
-
O
31 aug 2023
45163145 De kèrn van ‘n tekstboek voor een muziek-
-
O
31 aug 2023
45161144 De persoon YÈSJ werd in ‘n muzikaal drama
-
O
30 aug 2023
45160 Partij Van De GroenLinkse ArbeidStrijdVlag?
-
O
30 aug 2023
45159pvdgla: Bulderend, dreigend, huilend, zalvend
-
O
30 aug 2023
45158 De titel zou een vingerwijzing blijken naar
-
O
30 aug 2023
45157143PS’Intensiteit Van Hartstocht Ìs Zó Hévig,
-
O
30 aug 2023
45156 142 Dáár stáán we dan. Bij de voederbak van
-
O
29 aug 2023
45155 141 Tom Waits is nog mild? Is Christ bíj hèm
-
O
29 aug 2023
45154 140 PS Christus is ‘n machteloze figuur, een
vorige
volgende