43004 '34 Het tweede onderdeel is de code, de vòrm
QQQ
WAARIN DIE
BOODSCHAP WORDT WEERGEGEVEN?!
Woorden
waren geen optie
omdat alle taalkundige relaties
al verdwenen zouden zijn!?
Cd's
kunnen misschien
wel voldoen informatie
coderen (hoewel cd's nog niet bestonden
toen Sebeok zíjn advies uitbracht), maar wie zou er
een eed op durven zweren dat er wèl ook dan steeds nog
dezelfde elektriciteit bestaat, laat staan
computers met dezelfde technologie
als die van ons?!
Pictogrammen
werken niet omdat
hùn conventionele context
is verdwenen.....
Een menselijke figuur
die een stòptéken geeft,
kan opgevat worden als 'n symbolische
welkomstgroet?!
Wanneer Amerikanen
met hun duim & wijsvinger 'n cirkel vormen,
bedoelen ze 'oké'/'perfect'; in Japan betekent dit ronde gebaar 'geld'/'munteenheid',
in Frankrijk 'nul'/'niets', en bij de oude Grieken was
het nog een obsceen gebaar
'anus'/'Urbanus'
van Anus?!
HET
DERDE PROBLEEM
IS HET OVERDRAGEN VAN DE INHOUD
VAN DE BOODSCHAP!? Iedere vorm van informatieoverdracht impliceert
dat de afzender & de ontvanger
elkaar begrijpen?!
In een
normale situatie
past de afzender allerlei technieken toe
om te zorgen dàt zíjn bóódschap óverkòmt:
GEBAREN, HERHALING, SYNONIEMEN, NADRUK ENZOVOORTS!
En ten slotte kan de afzender gewoonlijk ook nog controleren òf z'n mededéling ècht
ìs BEGRÉPEN: een handdruk, de mmm's & AHa's in zo'n gesprek,
'n knìk, 'n blìk, 'n bedankbriefje
of 'n "BEGREPEN, OVER-
ÈN-SLUITEN"!?
Carl Sagan
kreeg ook geen reactie,
maar hij kon er tenminste wel van uitgaan dat afzender & ontvanger
bepaalde kennis deelden?
Sebeok had die
luxe niet!
Ook met
onze dagboeken,
brieven, boodschappen & allerhande
ervaringen komen we dezelfde of juist totaal tegengestelde
verschillende soorten van info~overdracht: kinderen
van diverse leeftijden, pubers, volwassenen,
bejaarden, linkser, rechtser, extremer,
normaler, banaler, fictiever
& 'fantastischer'
...........
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende