43049’Maar de soep werd mìnder heet gegeten dan
QQQ
HIJ WERD
OPGEDIEND!
Aan het eind van de tekst vraagt
de jongen z’n vader om het schoolhoofd
🏠 thuis 🏡 uit te nodigen!
Misschien weerspiegelt het slot van het verhaal wel een heimelijke droom
van alle 👨🏫 leraren, waar het schoolhoofd wordt overstelpt
".met voedsel, kleding en klinkende munt?
Als dank 🙏🏼 wenst hij z’n leerling 👨🏻🎓 het bèste toe:
“OMDÀT JÍJ MIJ RESPECT HEBT BETOOND,
WÈNS IK JÓU OOK TOE DAT JOUW GEPUNTE SCHRIJFSTIFT JÓU GOED GEHOORZAAMT,
DAT JÓUW OEFENINGEN GEEN FOUTEN BEVATTEN EN DAT JIJ ÉÉN VAN DE BESTE 👩🎓 LEERLINGEN VAN DE SCHOOL
ZÙLT WORDEN!”
Maar uit het verhaal blijkt niet
dat deze jongen ooit nog íets belangwekkends heeft geschreven
of dat hij zijn werk láter wèl leuk vond?! In een periode van 3000 jaar
werd die situatie er alleen nog maar veel ìngewikkelder 😩 op?
Uit het Akkadisch ontwikkelden zich
twee dialecten - ‘t Assyrisch & ‘t Babylonisch - die allebei hun vroege en late ontwikkelingslanden kènden?!
Schrijvers pronkten graag met hun kennis door dezelfde woorden
op verschillende ☝🏽 wíjzen te ✍🏽 SCHRIJVEN &
1000 of 2000 jaar oude woordvormen, die ze hadden aangetroffen in bibliotheken,
afvalhopen of privé verzamelingen,
te kopiëren......
Een koning 🤴 uit de zesde eeuw BCE,
NABONIDUS, liet zijn schrijvers tabletten kopiëren
die door Sargon van Akkadië
in de 23ste eeuw waren
vervaardigd!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende