4305778 Er werden vier afzonderlijke verhaallijnen
QQQ
GEÏDENTIFICEERD DOOR
LAAT-19de-eeuwse Duitse Bijbelgeleerden -
met name Julius Wellhausen, de indrukwekkende
initiator van de 'documentaire hypothese', die inhoudt
dat de eerste vijf boeken van de Bijbel voortkwamen uit onafhankelijke culturen,
die elk de oppergodheid op 'n ietwat andere manier vormgaven?!
Ze gaven allemaal een andere versie
van dezelfde gebeurtenissen ~ zèlfs van de schepping ~ die twee keer beschreven worden,
en hebben verschillende toonaccenten die getuigen van
hun respectievelijke interesses!?
De vroege jahwist
of 'J'-tekst noemt de Israëlitische G d YaHWeH,
en aangezien vormen van die naam voorkomen in het zuiden van Kanaän & in woestijstreken,
wordt gedacht dat het verhaal begonnen is bij schrijvers uit het zuiden.
De ELOHIST of 'E'-tekst,
die G d aanroept als 'EL', identiek aan de naam van de Fenicisch-Kanaänitische oppergod,
gekenmerkt als werk uit 'n noordelijker cultuur.
In de 8ste eeuw BC,
waarschijnlijk tijdens de heerschappij van de hervormer Chizkiyahoe,
zijn die teksten weer bij elk ander gevoegd?!
Misschien zijn de schrijvers
die verantwoordelijk waren voor de 'E'-tekst,
of hun afstammelingen {zowel qua roeping als qua familie},
naar het zuiden, naar Yeroesjalayiem gekomen na de verwoesting van het koninkrijk Israël
door de Assyriërs in 721 BC, en hebben zij hun verhalen verder verweven
tot de Judese 'J'-tekst.
Op 'n gegeven moment
i/d 7de eeuw BC, waarschijnlijk
als reactie op het flagrante polytheïsme van Manasse,
wordt er een zelfbewuste priesterlijke of 'P'-tekst samengesteld met 'n corrigerende,
dwangmatige obsessie met zelfs 'allerkleinste' details v/d
religieuze voorschriften, de structuur v/d
Tempel & de gewijde
hiërarchie van stam
en volk
...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende