430711984 BigBrothers'LittleSisters'Newspeakspiel
QQleQ
ER IS
IETS INGRIJPENDS GEBEURD
TUSSEN DE 8ste & 5de eeuw BCE, toen de bijbel
werd samengesteld in de parallelle wereld die de schrijvers
en priesters van de Tempel
omringde!
Als schijfvorm
ontwikkelde het Hebreeuws zich uit het Fenicisch-Kanaänitisch
tot 'n standaardvorm die in heel Palestina {en aan de Overzijde van de Yardeenrivier} nog
maar heel weinig variatie kende: 'n soort van éénheidstaal, ondanks het feit
dat de koninkrijken Israël & Yejoedah verdeeld waren {of in het geval
van Israël, vernietigd}!
Het was een taal
die al veel verder reikte dan die jahwistische koninkrijken, want de stèle van MESA, koning van MOAV, waarop de bevrijding van zijn volk uit Israël wordt herdacht, werd desalmiettemin beschreven in 'n lévendig klassiek Hebreeuws,
de taal van zijn vijand?!
Binnen Judea & Samaria
{Sjomron} verbindt datzelfde Hebreeuws eerder de verschillende klassen v/d samenleving
dan dat 't ze gescheiden houdt!
De schrijvers
van verzoekschriften
en degenen die ze beoordelen zijn níet van elkaar àfgesneden doordat ze in 'n andere taalwetenschap leven?!
'n Deel v/d continuïteit
kan te danken zijn aan de manier waarop de schrijvers die voor de rekestranten het verzoek op schrift stellen zich nu eenmaal uitdrukken, maar datzelfde Hebreeuws lééft ÒNMÌSKÈNBAAR op een groot aantal plaatsen, zowel in sociaal
als in geografisch opzicht!?
't Ìs aangetroffen
(& de vondsten volgen zo elkaar dan ook
snèl òp in wat 'n bijzonder vruchtbare generatie opgravingen blijkt te zijn) in de voorraadschuren van ARAD, 'n andere garnizoensstad in 't Noorden v/d Negev-woestijn, waar de kwartiermeester, Eljasjiv ben Esjahoe, die wordt geconfronteerd met de Babylonische dreiging, de ene brief na de andere ontvangt net vorderingen voor olie, wijn, tarwe & meel,
met ezelsladingen
tegelijk
'n Jaar
of 20 later
doet 'n landarbeider
in 't frontgebied aan de kust i/d buurt van Asjdod,
alwaar 'n Judees fort 't hoofd wist te bieden aan de AeGYPTische opmars tegen Yosjia, 'n beroep op 'n gezagsfiguur i/h garnizoen om 'm 'n hèmd of 'n jas te geven die hem was afgenomen als onderpand voor 'n lening, ondanks 't feit dat dergelijke confiscaties
door de Bijbel verbóden
waren!
'Nadat ik
een paar dagen geleden
klaar was met de oogst, na hij het kleed van uw dienaar [de rekestrant doelt hiermee op zichzelf] [...] Àl mijn metgezellen die samen met mij oogstten in de hitte v/d zon, kunnen verklaren
dat wat ik heb verteld, wáár ìs! Ik heb geen enkele overtreding begaan [...]
Als uw gouverneur het niet als zijn plicht beschouwt om het kleed van
uw dienaar terug te geven, doet u het dan uit medelijden!
U kùnt er níet het zwijgen
toe doen!'
Het is
'n triest verhaal,
maar het toont ons méér dàn àlleén
maar de wanhoop van 'n arbeider om het hemd dat hem , zoals híj het zàg wàs gestólen,
terug te krijgen! 't Veronderstelt bovendien dat die rekestrant iets weet van dé wèt
zoals die door de Bijbel is vóórgeschreven, met name de geboden
in Leviticus & Deut. TÉGEN 'n wréde behandeling
(MISHANDELING) van
de armen!
't Lijkt wel alsof
elementen van de 'sociale' geboden die zijn vastgelegd i/d Tora
inmiddels al geïnternaliseerd zijn, en niet alleenmaar als semi-officiële & juridische voorschriften, maar alsof ze op een bepaalde manier deel zijn gaan uitmaken van de verwachtingen
van het volk dat door de jahwistische koning
wordt beschermd
......
Zoveel millennia
geleden en toch nog steeds
Gelijkend op al die Toeslagaffaires,
de Verboden Gifstoffen die zich overal lijken
te blijven verspreiden, De Verloren Gegane Briefjes,
Falende Geheugens, Spiegelgladde V€rruttingen, Vage
Verblijfsvergunningen & Familieherenigingen,
Heel Erg Veel Misdaad, Geweld,
Corruptie & de Dagelijkse
Ellende die Alles
blijkt te gaan
overheersen
alom.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende