44012 Deken Arthur Stanley: “We zijn zònder énige
QQleQ
TWIJFEL OP
HÈT SPOOR VAN DE ISRAËLIETEN!”
schreef hij 😁 😄 😆 opgewonden in 1852;
hij geloofde dat de wilde doornige acacia die je overal
in de woestijn 🏜🌵🐪 aantrof het sittim-hout was
dat in Exodus 30 werd voorgeschreven voor de ‘tavernakel’/“misjkan”,
maar ook de brandende
doornstruik!?
De godgeleerde
wilde wel op z’n hoede zijn voor belachelijke fabeltjes,
maar bij AIN MUSA ~ de plek waar waar ze zouden zijn aangekomen
& waarvandaan ze verder trokken ~ liet DAS zich volledig meeslepen door typisch
victoriaanse bijbelromantiek.
‘Ik zag
vanavond zowel bij
🐝 🌅 zonsondergang 🌇 toen de 💫 🌟 ⭐️ sterren
opkwamen als nog later bij 🐝 🌕 volle maan, de witte zandwoestijn waarop ik stond,
de diepzwarte 🌊 zee als ‘n rivier èn de vage zilverachtige 🏔 bergen⛰ van Ataka
aan de andere kant!’
In Edward Palmer
vond de topografische dienst van Wilson
zowel een excentrieke lyrische dichter als een etnograaf van de bedoeïenen, een
👨🏽🔬 wetenschapper die alles wìst van de islamitische varianten & tradities
van het Mozes-Verhaal
...
Hij
was gezegend
met een gezonde scepsis
ten aanzien v/d gebruikelijke lariekoek
die door gidsen èn monniken aan de pelgrims & toeristen
in de Sinaï werd verkocht, maar er waren plekken in Deze Diepe
Bergachtige Wildernis waar zèlfs ook hij ten prooi viel aan WENSDENKEN:
“WAT WE OOK 💭 🤔 V/D AUTHENTICITEIT DENKEN VAN SOMMIGE VAN DIE TRADITIES,
WE KUNNEN EEN GEVOEL VAN ONTZAG NIET HELEMÁÁL ÀLLEMÁÁL
VAN ONS AFZETTEN!?”
Bij
een scheur
in de rotswand in Ras Sufsafa
schoof Palmer de wetenschap helemaal terzijde
èn gaf hij zich over aan theofanie, met een uitbàrsting van bergpoëzie
à la Ruskin:
“EEN STATIGE, ONTZAGWEKKENDE MASSA DIE HAAR
REUSACHTIGE KRUIN BÓVEN DE VLAKTE LIJKT OP TE RICHTEN IN NORSE BESCHOUWING
VAN DE WERELD BENEDEN! ÌS ER EEN LANDSCHAP MÉÉR GESCHIKT ÒM GETUIGE TE ZIJN VAN DE PROCLAMATIE VAN DE OERWET ÀLS
DÍE EERBIEDWAARDIGE
ROTSEN?”
Er kwamen
momenten van verlichting,
het ÉNE na ‘t
ÀNDERE!!!
“OP DEZE
AFGELEGEN PLAATS
HEEFT MOZES ZICH WELLICHT
AFGEZONDERD VAN DE OUDSTEN
WANT ER IS MAAR WÉINIG VERBEELDING VOOR NODIG
ÒM TE GELÓVEN DAT VAN DEZE KLOOF DÉ TÍEN GEBODEN
VERKONDIGD WERDEN [...] WIE WÉÉT WÀS HET OP DEZE ZELFDE
ZWARTE 🌍 🌎 🌏 AARDE VÓÓR ÒNS DAT HET HONGERIG 😋
ISRAËL 🇮🇱 IN DE VERLEIDING KWAM
TE ZONDIGEN ÈN DE OFFERS
VAN DE DODEN
TE ÉTEN?”
Zo’n 125 jaar later (?)
in ‘t voorjaar van 1970 (?)
was de🧺 nog Jonge Mòr snipverkouden
èn bleef daarom aan de voet 🦶 v/d Berg ⛰ àlléén àchter
in het dorre rotsachtige woestijnzand terwijl ‘al de anderen
de Berg 🏔 omhoog~
beklommen'!!!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47708156 Ondertussen werd Sja’oel overweldigd door
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
vorige
volgende