44052't Verscheuren v/d parochet zou kunnen worden
QQQ
OMSCHREVEN ALS
DE ULTIEME DAAD VAN ONTHEILIGING
DOOR DE VERWOESTERS VAN DE TEMPEL,
ZODAT TOEN TITUS MET ZIJN SPEER HET GORDIJN SCHEURDE EN ER
VOLGENS DE TRADITIE BLOED UIT DE STOF
OPWELDE!?
De iets grotere
minischrijn van kalksteen,
waarvan de oorspronkelijke rode verf op sommige
plekken nog zichtbaar was, is
niet minder veelzeggend.
Want hoewel een gordijn
en wakende dieren ontbreken,
heeft deze een deur in een diepe nis,
zoals de toegang tot de Tempel wordt beschreven, en,
wat nòg opvallender is, het uit trigliefen bestaande dak met zeven balken van drie planken,
vanaf het uiteinde gezien, kenmerkend
voor tempelarchitectuur
elders in de regio.
Bovendien zijn er minialtaren
van zwart basalt opgedoken in de cultusruimten met dezelfde uitholling
& hoornvorm die de norm
zou worden!
Hier is onmiskenbaar
sprake van een godsdienst,
zonder de gebruikelijke lichamen en gezichten van heidense godheden,
'n godsdienst van fysieke leegte & conceptuele
volheid, draagbaar, huiselijk & lokaal, die iets
lijkt uit te stralen wat jodendom
zou gaan worden?!
En plotseling,
in Khirbet Qeiyafa,
lijkt 't ontkennen van die mogelijkheid
stompzinnig dogmatisch!?
Yossi Garfinkel zegt niet
dat de schrijnen bewijzen dat Khirbet Qeiyafa gebouwd en bewoond werd
toen de Tempel van Sjlomo in Yeroesjalayiem stond, alleen dat het onmogelijk lijkt
die schrijnen níet te zien als uitdrukkingen van 'n religieuze cultuur
die in veel opzichten lijkt op de cultuur
die in de Hebreeuwse Bijbel
beschreven wordt.
Wie niet openstaat
voor die mogelijkheid ligt volgens hem
alleen nog maar dwars.
Één v/d critici van Garfinkel
heeft enigszins wanhopig geklaagd dat híj 'boekloze archeologie'
wenst, waarmee hij Bijbelloos bedoelt; 'n archeologie die de héle Schrìft úit haar hoofd zet,
en, in tegenstelling tot de victorianen & William Foxwell Allbright en Yigal Yadin & Benyamin Mazar,
wier navolgers nòg stééds ruziemaken, alleen ziet &
bestudeert wat voor haar ligt,
alsòf 'het bóek' nooit
geschreven was?
Maar vlg. mij houdt in dit land
'n archeologie die helemaal niets meer met de Bijbel te maken heeft,
zichzelf net zozeer voor de gek als de 'gewijde geografie',
die alleen maar aan de Bijbel dacht
tijdens het graven en
karteren...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende