44101140Altijd ‘t zelfde oude liedje met ‘n ietwat
QQleQ
ANDER JASJE?
Net als op Elephantine
is een beeld van de Joodse gemeenschap ~
met één voet in hun Joodse politeuma & de andere
in de grótere wereld 🗺 ~ levendig vastgelegd op bewaard gebleven papyri:
in 't Zenon-archief van ‘n belasting-ambtenaar van de Ptolemaeën die halverwege
de 3de eeuw BCE naar Palestina reisde; en nog rijker i/d Heracleopolis-papyri uit ‘t Fajoem~
gebied! Typisch is de zaak die voor de ARCHON of héérser v/d plaatselijke gemeenschap werd gebracht door ene Dorotheus, die uit de goedheid van z’n 💖 HÀRT
(en volgens één van de geboden uit de Thora)
z’n zieke zwager, Seithes, in huis had genomen en verzorgd
& ‘veel van mijn mìddelen uitgegeven’ gedurende zijn ziekte’! Niet alleen dàt,
maar Dorotheus had zijn nichtje, Philippa, vrij gekregen
uit de schuldenaren-gevangenis
en haar meegenomen naar zijn 🏡 huis
om haar daar te herenigen
met haar zieke vader!?
Een ècht MÈNSCH?
Nee, zei Dorotheus,
ik doe alleen maar wat de Torah opdraagt.
Voordat de zieke zwager stierf, werd Philippa bij wijze van wederdienst
officieel geadopteerd als een lid van het🧹🧺 🧽 Huishouden van Dorotheus.
Ze bleef daar vier jaar: die huiselijke idylle werd verstoord
toen Philippa’s moeder, Iona, opdook en de jonge 👩 vróuw méénam
naar het huis van haar tante, waarmee ze
voornoemde weldoener beroofde
van een behùlpzaam lid van het huishouden.
Om zijn eis dat het meisje aan hem
terug moest worden gegeven nu nog wat kracht
bij te zetten argumenteerde Dorotheus dat Philippa als verzorgde
en verzorgende wees terug zou keren naar haar voogd
en niet zozeer als nuttige huismeid
voor een mééster
(de hemel verhoede het!).
Dorotheus wees de archon erop
dat hij zich keurig had gehouden aan
het voorschrift van Leviticus 25:35 dat zegt:
“Wanneer êén van JÙLLIE
tot armoede vervalt en zich niet meer kan handhaven,
moet je hem bijstand verlenen”, hoewel nergens in de Torah
iets stond over 'n verplicht teruggeven van nichtjes.
De archon lijkt, misschien omdat dit
een klassiek geval was
van samensmelting van Joodse en
Griekse principes van voogdijschap,
de kant van Dorotheus te hebben gekozen!
Ook in de jaren ‘20
van de vorige eeuw bestond er nog
in het Nederland van die crisisjaren ‘allerlei slavernij’,
uitbuiting, misbruik & geweld: de verhalen die ik als kleine jongen hoorde
in de jaren ‘50 leken verdraaid veel op de Reuzen, Kleine
Duimpjes, Hans en Grietje,
Assepoesters
& ga zo maar door:
armoede,
sterfte, epidemieën,
volksziekten, kolonialisme,
strafexpedities, wraakacties, lijfstraffen
& uitbuitingen in heel veel vreselijk
langdurige gruwelijke
opzichten?!
Dus ook
de afgunst, de jaloezie,
veel doodslag, meer vluchtelingen, depressies
bij de vleet & nog méér allesbedreigende
oorlogstijden met hun
totale waanzin &
destructie
...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
20 apr 2023
44280259Hoogstmerkwaardig hoeveel soorten dromen &
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
-
O
16 apr 2023
44263 248 Geen v/d voorstellingen was willekeurig
-
O
16 apr 2023
44262 247 Moderne Joden groeien op met de aanname
vorige
volgende