DERDE BOEK
VAN DE MAKKABEEËN
DAT ZELFS AL TÉ APOCRIEF WAS
OM OPGENOMEN TE WORDEN IN DE APOCRIEFE BOEKEN{maar het staat wel in de nog minder canonieke pseudepigrafische 📚 boeken},
en was bekend genoeg onder Egyptische Joden om dé básis te vormen voor 'n lokaal Alexandrijns verlossingsfeest, precies op dezelfde manier als Poeriem hèt féést werd van ‘n verijdeld complot
om de Joodse bevolking van heel Perzië nu meteen maar te gaan afslachten, & 🕎 Chanoeka
als hèt féést van de bevrijding v/d
Seleucidische tirannie!
Analoog aan die parallelle,
contemporaine geschiedenissen komen in het Egyptische Verháál ook weer ‘n
volkomen doorgeslagen Jodenhater voor, de dreiging van ‘n massamoord,
en, fabelachtiger dan in Susa of Yeroesjalayiem,
een nipte redding door engelen.
Drie
Makkabeeën &
Flavius Josephus zijn 't ‘r niet over ééns
wèlke Ptolemaeus daar precies bij 🐝 😱 betrokken was,
en dus ook niet wanneer dit voorval ècht precies plaatsvond, maar de historicus Joseph Modrzejewski heeft overtuigend gepleit voor de vroegste datum van Ptolemaeus IV Philopater
in de derde eeuw BCE!
Tijdens een veldtocht,
waarbij hij heel even zegeviert over de Seleuciden in Palestina, is de koning
zó aanmatigend de heiligheid v/d Tèmpel te verstoren door zich op Koninklijke Wijze
tóegang te verschaffen.
Het resultaat
is natuurlijk dat hij op de drempel verlamd
raakt en geen vinger meer
kan verroeren!