44125 158 Johannes Hyrkanus was de eerste Joodse
QQQ
HÉÉRSER DIE
OOIT MUNTEN SLOEG
OOK AL WAS DE PRUTA
MAAR EEN HELE KLEINE MUNTEENHEID
EN OOK KLEIN VAN
FORMAAT!
Terwijl
aan de ene kant
vaak een afbeelding stond
van ‘hoornen des overvloeds’ {uit klassieke bronnen}
en granaatappels {uit Joodse bronnen}, stond aan de andere kant zelfbewust ‘n inscriptie i/d proto-Hebreeuwse letters die al bijna grotendeels waren afgeschaft en vervangen door het vierkante Assyrisch-Aramees waarin het Hebreeuws tegenwoordig nog steeds geschreven
wordt!
I/d inscriptie
wordt niet de gebruikelijke
Griekse naam v/d KÓNING gebruikt,
Hyrkanus, maar wordt hij beschreven als ‘Jochanan
Koheen Gadol, Rosj Chever Hajehoediem’,“Jochanan
de hogepriester, hoofd v/d Joodse gemeenschap”!
Op dezelfde manier presenteert 1 Makkabeeën, oorspronkelijk in 't Hebreeuws geschreven maar alleen nog maar bekènd in zijn Griekse versie, zich als ‘t stichtingsepos van het herboren Joodse koninkrijk
en de narratieve stijl komt dìcht bij die v/d geschiedenisboeken v/d
canonieke Hebreeuwse
Bijbel.
Twee Makkabeeën
daarentegen heeft een enorme rijkdom aan mythische extravagantie & poëtische verzinsels, die er allemaal op wijzen dat het boek geschreven is in 't gehelleniseerde AeGYPTe,
waar dat soort Grieks-Joodse literaire confectie, zoals ‘t verhaal van Jozef & Asnat, zeer
in trek was!
Het verschilt ook
i/d zin dat het zelfbewust de stèm v/d schrijver-historicus
laat horen die beweert dat hij
'n vroeger vijfdelig werk
van ene Jason
van Cyrene
inkort!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
20 apr 2023
44280259Hoogstmerkwaardig hoeveel soorten dromen &
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
-
O
16 apr 2023
44263 248 Geen v/d voorstellingen was willekeurig
-
O
16 apr 2023
44262 247 Moderne Joden groeien op met de aanname
vorige
volgende