44181 Niemand had ‘t nog over ‘n ‘mondelinge wet’,
QQleQ
MAAR DE
AANNAME DAT DÍE
UITÉINDELIJK LEIDEND ZOU ZIJN
VOOR DE MANIER WAAROP DE TORAH
AAN HET DAGELIJKS LEVEN VORM
ZOU GEVEN, GÒLD AL IN DE
FARIZESE LEER!
Die was serieus
en actueel genoeg om een tegengestelde reactie
uit te lokken van Samaritanen {Sjomroniem} die stònden
òp hun exclusieve autoriteit van
de ‘geschreven’ Wèt?
De Farizeeën
presenteerden zich als léraren
& gìdsen die niet òntáárd waren door
de ònrechtmatige grootsheid van de institutionele
màcht v/d SADDUCEEËN
{TSADDOEKIEM}!
Maar voor anderen
was het onmogelijk om die toestand
van zuivere godsdienstige gehóórzaamheid te bereiken -
laat staan dat ze zich aan het uiterst intense & nauwkeurige onderzoek van betekenissen mòchten wágen - zolang ze gevangen waren in díe extreem verwar(ren)de🗺🌍
WERELDEN🌎van ‘t dichtbevolkte, plechtstatig
verwaande, krioelend veelzijdige
Yeroesjalayiem......
De noordwestelijke kust
v/d Dóde Zoutzee lag slechts
maar 50 kilometer van Yeroesjalayiem vandaan,
maar dat was Zó zelfs al vèr genoeg om de gemeenschap van asceten die zich in Qumran vestigde in elk geval de intrigerende illusie te schenken van ‘loutering in deze wildernis’:
ze werden al heel lang geïdentificeerd met de sekte v/d ESSENEN {Chassiediem}, die ook genoemd wordt
door ‘n Flavius Josephus, en de beschrijving van
hùn nederzetting(en) die alweer ‘n generatie
later gegéven werd door Plinius de 👴 👵
Oudere is bijna precíes overeenkomstig
het🏜🌵🐪Woestijn~ en Zeeland-
schap bij Qumran {Aïn Feshka,
Ein Geddi, ‘Sodom/Gomorra‘}
etc.
Wel is er
de laatste tijd twijfel gerezen
aan déze identificatie, maar het woord dat zij soms gebruiken
voor ‘Gemeenschap’ {der Vélen} - YACHAD, sámen - ìs poëtisch & treffend genoeg om te gaan blijven gebruiken
zònder ons àl tévéél ZÒRGEN te blijven maken óver
hùn exàcte naníer vàn
“ESSEENSHEID”!?
De eerste generatie,
onder leiding van hun
‘LERAAR van deze rèchtvaardigheid/rèchtschapenheid’,
kan heel wèl al naar Qumran zijn gekomen tijdens de makkabese periode of misschien zelfs al ook éérder
(de alleroudste v/d 850 hervonden
& naderhand zíjn ontdekt in de 11 gròtten
uit de vierde eeuw
BCE)!
Maar hun motivatie ~
òntsnàppen aan die wereldse stad 🌃
& alle uiterlijke pracht & praal v/d Judea-koninklijke (al)màcht,
de pràcht & práálheerschappij zou dezèlfde zijn geweest {?}:
ze wáren in zoverre belangrijk dàt Zíj ‘n Níeuw Módel
van Joodse VROOMHEID belichaamden, dat zelfs
tegenwoordig nòg stééds héél èrg lééft: uiterst
gereserveerd, argwanend ten aanzien van
alle buitenstaanders, geobsedeerd door
‘zuiverheid’/‘apartheid’ (passages i/d
Serech haYachad ~ Dé Gemeenschapsregel ~,
waarvan in Qumran 15 exemplaren aanwezig waren! ~
staan tot in de kleinste details 🤫 🙊 STÌL 🐝 bíj ‘t soort onvolkomenheden van de huid van ‘n man {schijn van melaatsheid?} die zó’n man 👨 ongeschikt zouden
gaan kunnen blijven maken voor die gemeenschap,
en ook ernstig waarschuwen dat een man die nog niet volledig geaccepteerd is ìn HÈT verbònd geen rijpe olijven of vijgen mag persen tijdens de oogsttijd, want hij zou het sap kunnen
bevuilen mèt zíjn Mogelijke Ònvolmaakte Áánraking
& zo alle voorraden van die ozo heilige
gemeenschap èrnstig
verontreinigen!}?
Dé Régel
is dwangmatig
fanatiek geobsedeerd door
‘zuiverheid’:
compleet met rituele wassingen (van
vóór èn ná hun gemeenschappelijke
maaltijden) èn bevat ook
zware straffen voor
allerlei mogelijke
“AFVALLIGEN”!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende