44198 Toen, nu, straks, gister, vandaag, morgen...

QQleQ

YOCHANAN VERZEKERT
VESPASIANUS DAT HIJ GEEN MOMENT
HOEFT TE TWIJFELEN, WANT HAD OOK YESJAYAHU
NIET VOORSPELD DAT ALLEEN ‘N KONING
YEROESJALAYIEM EN DE TÈMPEL
ZOU NEMEN?

Vespasianus is hier allemaal
zeer mee ìngenomen (en herinnert zich misschien dat hij dit
ook al eerder gehoord heeft in Yotapata),
en geeft grootmoedig
tóestèmming: “
GÁ!”
Wàt er ook ‘waarheid is
of fictie’ in dit verhaal, dé essentie ~
dàt hèt ✡️ Jodendom altijd wel zou blijven bestaan,
Zèlfs in het alleruiterste geval, wanneer de uiterlijke materiële ornamenten vernietigd werden, en een 👨‍🏫 leraar, Yochanan geheten, in plaats van een hogepriester in het vervolg
dé bron zou zijn van Joods gezàg -
zou in het Joodse geheugen
gegrift blijven!
Dit was HÈT ontstaansmoment
van de litanie van lijdzaamheid en eigenlijk
stopt de Joodse tijd op dit punt; de actualiteit v/d Tèmpelcultus, Opofferingen & Bedevaarttochten worden VÌRTUEEL & de Feesten zèlf ingebalsemd in ‘n Jodendom van verlies:
in Javne zou Jochanan zelfs een dag van rouw
en herdenking afgekondigd hebben,
waarschijnlijk de vastendag
9 beAv?
De aanpassing
van het ✡️ Jodendom
aan de materiële mobiliteit
wordt wellicht nog ‘t best belichaamd in Jochanans
dispensatie die Toestond ‘t zegenen voort te zetten op
alle plekken waar Joden zich ook al
samen verzamelden voor ‘n
godsdienstoefening?!
HÈT
priesterlijke motief
van de geheven handen
werd nu ook overgebracht
naar 🧿 amuletten & ⚰️grafkisten,
ossilegia, & uiteindelijk op grafstenen,
zodat zelfs de Joodse doden,
in welke uithoek van de wereld dan ook,
de priesters in hun midden hadden!?
Het Jodendom zelf
had zich losgemaakt van het graf
van de geschiedenis!
Het zou voortaan
een eeuwig héden zijn, eindeloos opnieuw
tot Léven gewèkt in
het gehèugen?
En deze tragische vernedering,
belichaamd in de verhalen van Jochanan -
waarin steevast ‘n episch & verwoestend eind
besloten ligt in het begin -
wierp ‘n lange schaduw
over de Joodse
Geschiedenis!
Het was inderdaad,
zoals Yosef Hayim Yerushalmi
in zijn prachtige Zakhor, het moment waarop
geschiedenis is worden vervangen
door tijdloos geheugen.
Dat is waarschijnlijk de reden
dat Josephus, de grondlegger van het verhaal,
de eerste en vele eeuwen lang de enige
Joodse historicus was.
Niet alleen
aanvaardde hij de omstandigheid
dat de wedergeboorte van ‘t Jodendom,
de verkwikkende bloedtransfusie van het commentaar
bij de Bijbel, niet zonder dood en verwoesting
tot stand was gekomen, hij was ook,
in heel directe zin, de auteur
van de ontwikkeling
zelf.

OK!
31 mrt 2023 - bewerkt op 03 apr 2023 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende