44198 Toen, nu, straks, gister, vandaag, morgen...
QQleQ
YOCHANAN VERZEKERT
VESPASIANUS DAT HIJ GEEN MOMENT
HOEFT TE TWIJFELEN, WANT HAD OOK YESJAYAHU
NIET VOORSPELD DAT ALLEEN ‘N KONING
YEROESJALAYIEM EN DE TÈMPEL
ZOU NEMEN?
Vespasianus is hier allemaal
zeer mee ìngenomen (en herinnert zich misschien dat hij dit
ook al eerder gehoord heeft in Yotapata),
en geeft grootmoedig
tóestèmming: “
GÁ!”
Wàt er ook ‘waarheid is
of fictie’ in dit verhaal, dé essentie ~
dàt hèt ✡️ Jodendom altijd wel zou blijven bestaan,
Zèlfs in het alleruiterste geval, wanneer de uiterlijke materiële ornamenten vernietigd werden, en een 👨🏫 leraar, Yochanan geheten, in plaats van een hogepriester in het vervolg
dé bron zou zijn van Joods gezàg -
zou in het Joodse geheugen
gegrift blijven!
Dit was HÈT ontstaansmoment
van de litanie van lijdzaamheid en eigenlijk
stopt de Joodse tijd op dit punt; de actualiteit v/d Tèmpelcultus, Opofferingen & Bedevaarttochten worden VÌRTUEEL & de Feesten zèlf ingebalsemd in ‘n Jodendom van verlies:
in Javne zou Jochanan zelfs een dag van rouw
en herdenking afgekondigd hebben,
waarschijnlijk de vastendag
9 beAv?
De aanpassing
van het ✡️ Jodendom
aan de materiële mobiliteit
wordt wellicht nog ‘t best belichaamd in Jochanans
dispensatie die Toestond ‘t zegenen voort te zetten op
alle plekken waar Joden zich ook al
samen verzamelden voor ‘n
godsdienstoefening?!
HÈT
priesterlijke motief
van de geheven handen
werd nu ook overgebracht
naar 🧿 amuletten & ⚰️grafkisten,
ossilegia, & uiteindelijk op grafstenen,
zodat zelfs de Joodse doden,
in welke uithoek van de wereld dan ook,
de priesters in hun midden hadden!?
Het Jodendom zelf
had zich losgemaakt van het graf
van de geschiedenis!
Het zou voortaan
een eeuwig héden zijn, eindeloos opnieuw
tot Léven gewèkt in
het gehèugen?
En deze tragische vernedering,
belichaamd in de verhalen van Jochanan -
waarin steevast ‘n episch & verwoestend eind
besloten ligt in het begin -
wierp ‘n lange schaduw
over de Joodse
Geschiedenis!
Het was inderdaad,
zoals Yosef Hayim Yerushalmi
in zijn prachtige Zakhor, het moment waarop
geschiedenis is worden vervangen
door tijdloos geheugen.
Dat is waarschijnlijk de reden
dat Josephus, de grondlegger van het verhaal,
de eerste en vele eeuwen lang de enige
Joodse historicus was.
Niet alleen
aanvaardde hij de omstandigheid
dat de wedergeboorte van ‘t Jodendom,
de verkwikkende bloedtransfusie van het commentaar
bij de Bijbel, niet zonder dood en verwoesting
tot stand was gekomen, hij was ook,
in heel directe zin, de auteur
van de ontwikkeling
zelf.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
-
O
02 jan 2024
45975 Hoogst Merkwaardige Migranten Van Her & Der?
-
O
01 jan 2024
45974/75/91/92 Gewoon een kwestie van dorpsleven
-
O
01 jan 2024
45973 Toen Herodes in Jericho stierf, vlg. Josefus
-
O
01 jan 2024
45972/89 Herodes, bang dat zijn einde dat naderde
-
O
01 jan 2024
45971 Slimme Vos Herodes, Inmiddels Midden Zestig
-
O
31 dec 2023
45970 De Strijd Om Opvolging Tegen Het Einde Van
-
O
31 dec 2023
45969 De Nalatenschap Van Herodes?
-
O
31 dec 2023
45968Vlg. Flavius Josephus ‘bemoeide hij zich niet
-
O
30 dec 2023
45963 Familie-intriges: ondanks al zijn politieke
vorige
volgende