44233 Een fraaie beroemde agada (stichtelijk ver-
QQleQ
HAAL)
in het gedeelte over
afgodsbeelden van de Misjna,
een wettenverzameling uit de tweede
à 3e eeuw AD {na Chr.}, maakt precies hetzelfde onderscheid tussen incidentele ornamentiek & devotionele
voorstellingen!
De eerbiedwaardige schriftgeleerde
raban Gamaliël is aan het badderen in Aphrodites badhuis in Ptolemaïs {ACCO}, wanneer ‘n Griekse betweter, Peroqlos (Pericles) Pelopsos 🆘, hem erop wijst
dat hij de beperkingen v/d Torah niet in acht neemt & dus eigenlijk alle ruimtes met beelden zou moeten vermijden?
“ER WORDEN GEEN ANTWOORDEN GEGÉVEN IN EEN BAD-HUIS!”
ZÈGT de rabbijn &
poedelt verder...
Maar terwijl de twee mannen
naar buiten lopen, ZÈGT hij listig
tegen de Griek:
“IK BEN NOOIT HAAR BADHUIS INGEGAAN, ZIJ IS ‘T MIJNE BINNENGESLOPEN!
Men zegt immers niet:
“LATEN WE APHRODITE
VERFRAAIEN MET ‘N BADHUIS”,
men zegt:
“LATEN WE ‘T BADHUIS MET EEN APHRODITE VERFRAAIEN!”
Èn voor het geval
hij nog niet duidelijk genoeg gemaakt
had dat niemand hem van afgoderij kon betichten omdat ‘n badhuis bepaald geen Héiligdom is, voegde hij eraan toe:
“OOK ALS IEMAND JE ER VEEL GELD VOOR GÀF, ZOU JE NOOIT SPIERNAAKT EEN TEMPEL INLOPEN [...] EN BIJ [HET BEELD] ‘N PLAS GAAN DOEN [...] MAAR KIJK, DÁÁR STAAT HET [BEELD] [...] EN IEDEREEN GAAT RÙSTIG PISSEN WAAR ZIJ ÓÓK BIJ IS?!”
Gesnopen, rabbi!
In een cultuur waarin beelden alomtegenwoordig waren, kon je ze in het leven van alledag niet
ècht vermijden.
Kortom,
steeds meer verschillen overal & altíjd weer
na al die talloze millennia:
volksstammen, culturen, talen, dialecten,
de leef-, éét- & badgewoontes, seks, zwangerschappen, veelwijverij,
bedreigende mannelijke dominanties, de vrouwelijke onreinheden & slavernij met
kinderhandel, eindeloze stromen van vluchtelingen via woestijnen, oceanen, zeeën & criminele smokkelaars, ongelijkheid,
prostitutie
....
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende