44242 De schilderingen in de synagoge vormden het
QQQ
EQUIVALENT IN
BÉÉLDEN VAN DE VERHITTE
THEOLOGISCHE DISCUSSIES TUSSEN
CHRISTENEN EN JODEN DIE TOEN OOK AL GEVOERD WERDEN,
IN DE ’Dialoog’ tussen Justinus de Martelaar & de Joodse ‘Trypho’ (mogelijk rabbi ‘Tarfion‘
uit de Talmoed). Het woordje ‘christus’/christos is Grieks voor ‘Gezàlfde’ ~ was ‘r ‘n ráker manier
om Dawiedewiedewied terug te vorderen voor het verstokte ✡️ jodendom dan hem àf te beelden
terwijl hij gezalfd werd door de profeet SJMOE’EL? Frappanter is nog de heroïsche houding v/d frontaal afgebeelde Mosjeh, vorstelijk, baardig, viriel & bovendien gekleed in ‘n keizerlijke toga MÈT één ☝🏽veel-betekenende purperen streep, zodat hij als ‘n soort van ‘tegen-Christus’ voor de Joden lijkt te fun-geren: wetgever, grondlegger, aangeraakt door de aanwezigheid v/d Àlmàchtige èn tòch nadrukkelijk on-hemels!? De doornbraamstruik, vòl prille scheuten, steekt veelzeggend
groen àf de 🔥 vlammen, ‘n symboliek die door ‘t ✝️ christendom
al vrijelijk gebruikt werd òm ‘t ‘nieuwe leven’ te suggereren,
dat hier echter bij de eerste
geopenbaarde Wèt
begint!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende