QQleQ
ZÓZÉÉR BEDÓELD
OM TEGEN GESCHIEDENIS
ÌN TE GAAN ALS WEL OM ERBÓVEN
TE STAAN, LÒS VAN OORLOGEN,
KEIZERRIJKEN
EN STATEN!
Júist door zich
te bevrijden van historische eventualiteiten
en in plaats daarvan in de mondelinge overlevering
en de herinnering te (be)leven zal de Misjna ~ net als de Talmoed,
die er als ‘n enorm koraalrif van commentaar, bijbelexegese & interpretatie omheengroeit, eindeloos organische vertakt tot ‘n enòrme hypertext ~
voortbestaan tot de komst van de Gezalfde/messias, de teruggave van Yeroe-
SJALAYIEM & de wederopbouw van de Tèmpel!
En misschien nog wel langer?????
Wàt ìs dan ‘t alternatief
voor de geschiedenis?
Wètten, en wèl in de vòrm van
een uitputtende Encyclopedische Gids
voor ‘n naar de Torah lévende Jood, van de besnijdenis
tot ‘t graf! Niets is de Misjna immers té triviaal om te bespreken!?
Mocht je de specifieke PRECIEZE specificaties willen weten v/d schoen 🥿
die ‘n weduwe moest uittrekken om haar zwager te ontslaan v/d bindende verplichting met haar te 👰🏾 trouwen, dan kan die Misjna jou DÀT haarfijn vertellen!
Alleen ‘n leren sandaal MÈT hàk waar minstens vier el op kan
worden gelopen is goed genoeg! ‘n Vilten sok?
Vergeet het maar!
Of maak jij je zorgen
dat ‘n hond aas heeft gegeten (of bijvoorbeeld ‘n hapje
heeft genomen van een menselijk lijk) voordat hij op jouw drempel
aan zijn walgelijke maal is overleden? Zeer terecht! De Misjna wijst erop
dat die genoemde drempel ritueel is bezoedeld & dringend gezuiverd moet worden! Misschien ben je wel dol 😍 op augurken {& welke Jood is dat nou niet?}
& ontdek je tot JÓUW schrik 😮 dat ze òp zijn, maar 🤔 dènk 💭 je
dat DÉ ALMACHTIGE jou ‘t stiekem ìnmaken van ‘n voorraadje ~
zóvéél werk is dat toch niet ~ op ‘n saaie sjabbat-
achternamiddag vast wel niet zal kwalijknemen? Dàt ZÙL je bezuren,
clandestiene inmaker!
Ook DÀT geldt als wèrk & is dan ook verboden 🚫!
Anderzijds, mocht je toevallig wat zout water 💧 bij de hand hebben
waarvan eventueel ‘n paar van de druppels merkwaardig genoeg nèt op de klaarliggende gesneden augurken zouden spatten, per ongeluk, weet je wel weet
je niet, nou daar is niets op tegen!
Maar hoe groot de verleiding ook is,
nooit oftenimmer mag je het zegel v/d pot verbreken
omdat je nu zó net vréselijk smacht naar ‘n gedroogde vijg!
Die Misjna kan aldus op de achteloze lezer overkomen als schaamteloze muggenzifterij? What about abc-wápens, stadsbombardementen, doodsbedreigingen, hongersnood, aardbevingen, overstromingen, epidemieën?
Rechteloosheid, onrechtvaardigheid,
dodelijke bestrijdingsmiddelen, propagandamedia?!
Dat de Misjna niet meer wil zijn dan ‘n handig op onderwerp gerangschikt commentaar bij de oorspronkelijke 613 geboden, met opheldering van cryptische
& schijnbaar tegenstrijdige passages - & aangezien
DEUT[ERONOMIUM] aan de haal ging met Leviticus,
zitten er hele massa’s onmogelijke tegenstrijdigheden in:
zo zijn sprinkhanen koosjer in de eerste, maar niet in die laatste -
is niet bepaald overtuigend. Maar temidden van die oeverloosheid spreken de schrijvers zich úit Óver hoogst serieuze ethische kwesties.
De Misjna laat - zonder tegenspraak te dulden,
en hinderlijk vaak zonder aan te geven waar een oordeel nu eigenlijk op gebaseerd is - voor het eerst een door en door Joods leven van alle dag zien, vòl zelfanalyse!
‘t Directe verbànd dat gelegd wordt tussen alledaagse gewoonten
& dé Àlmàchtige bezìt ‘n kracht die je niet zou verwachten?
Al die bijzonderhéden maken Zèlfs ‘n👞schoen
of de sprinkhaan die erdoor wordt vertrapt tot iets heiligs &
de Misjna verzet zich tégen ‘n mogelijke scheiding tussen de sfeer v/h gewijde
& het alledaagse: àlles ìs doordrongen van heiligheid & de kleinste handeling,
ook ‘t geringste schepse, de minste gewoonte moet worden beschouwd in het licht 💡 van de goddelijke rechtvaardigheid!
Die bekommernis met trivialiteiten ìs echter níet triviaal?
Want zij verleent aan de hele wéreld glàns, niet door abstracte alleen
zaligmakende mìddelen, maar vanuit de wezenlijke, concrete feiten v/d myDidàg,
‘n myDiwéék, ‘n myDiléven uit zijn opgebouwd! Voor de Joden
hadden Sja’oelPaulos & z’n volgelingen de vergissing gemaakt
de Tora louter kabouter te zien als ‘n inventaris van verplichtingen,
niet ééns opgetekend door een ‘uitverkorene’, terwijl die verplichtingen
juist aanzetten tòt contemplatie, bij het ontrollen van de misjna ~ want zó werden ze immers gelézen! Zóíets zèt ook aan tot ons héén en weer reizen & trekken
tussen ‘n Vale Ouwe & Verre Oosten, rivieren,
bergen en zeeën, rassen, klimaten,
oceanen, Po & Yardeen, 🦜 Ararat,
Himalaya’s, Ganga & Varanasi, Madras,
Kerala, Sinaï, Qumran, Ein Gedi, MASADA,
Petra, Elji, Sela, Toyosato en Birobeidjan, Moscow,
Charkov, Odessa, Yetoesjalayiem vóór, tijdens, na de Zesdaagse: Gaza, Sjomron, Hermon, Yodfat/Jotapata, Kfar Nachoem, RUCHAMA, Har El: alleen al de klank & het teken veroorzaakt dromen, visioenen, associaties:
de belevingen van ver voor onze geboorte
& lang na onze dood:
Voorouders,
grootouders,
VÁDER, móeder,
je familie, natuur, planten, dieren,
mensen, wolken, tot uren, dagen, maanden, jaren inéén-gebald
via minuten, seconden, zien, horen,
ruiken, proeven, aanraken
en loslaten
........