44257 I/d diaspora i/d late Oudheid werd er ook al
QQleQ
NIET STIEKEM
GEDAAN OVER MOZAÏEKEN
IN SYNAGOGEN🕍: wèl 40 mozaïekvloeren
zijn er tot dusver a/h 💡 licht gekomen, bij 🐝 opgravingen in
en buiten Palestina 🇵🇸, en de kàns is groot
dat Er meer zullen blijven
volgen?!
In de eeuwen
waarin ‘t instituut ontstond,
waren al die uitbundig versierde synagogen🕍de norm
& niet de uitzondering, vanuit Klein-Azië helemaal tot ver in Noordwest-Afrika.
In Hammam-Lif (of NARO, zoals de Feniciërs ‘t noemden) in ‘t húidige 🇹🇳 Tunesië,
i/d westelijke uithoek v/d Carthaagse kust, staat ‘n synagoge uit de 4de eeuw
met mozaïeken die tot de fraaiste & levendigste
v/d Oudheid behoren!
De decoratie
is grotendeels zuiver geometrisch en ornamenteel,
afgewisseld met de gebruikelijke symbolen van de Verlóren Tèmpel,
de menora 🕎 en
de sjofar!
Maar er is ook een zaal met een hele dierentuin in mozaïek!
Er is een fries
🍟 vol vogels, en eentje met ‘n ietwat curieuze combinatie
van ‘n dolfijn 🐬, ‘n grote vis 🐟 & twee 🦆 🦆
eenden ertussen!
Eronder twee 🦚pauwen🦚
naast ‘n spuitende ⛲️ fontein!
Uit deze bron des levens blijkt dat ‘t mozaïek
in Hammam-Lif niet zomaar ‘n speels bestiarium is,
maar een evocatie van de Paradijselijke
Schepping?!
Of je i/d fraaie,
ietwat bolwangige vis met de scherpe tandjes
de monsterlijke LEVIATHAN zíet of (zoals ik) een Gelukssymbool,
passend bij ‘n Tunesische havenstad, hangt af
van de interpretatie die je zelf
het overtuigendst vindt?!
De weldoeners
die deze schitterende mozaïeken er mogelijk maakten,
zorgden er zo nu dus wèl voor dat ze vermeld werden & herinnerd:
de Aramese opschriften tussen de voorstellingen
bevatten hun namen!
Één zo’n
opschrift benadrukt:
“JULIANA LÍET MET HAAR EIGEN GELD💰’T MOZAÏEK IN DEZE HEILIGE SYNAGOGE VERVAARDIGEN VOOR
HAAR ZIELENHEIL!”
Dat ‘n Joodse 👩 vrouw
haar schenking in Hammam-Lif wilde herdenken
is niet zó vreemd?
De zeer beperkte rol
die vrouwen in de MISJNA toebedeeld krijgen,
voornamelijk als ‘t object van mannelijke oordelen over hun rechten & vorderingen,
is wellicht geen betrouwbare weergave
van de sociale realiteit!
Die realiteit
was 🧺 dat mannen en vrouwen samen
in deze synagogen 🕍 zaten,
zònder scheiding!
In feite
zegt nòch de Tora, nòch de Misjna iets
over ‘t onderwerp, en tussen de overweldigende hoeveelheid aanwijzingen
in synagogen 🕍 uit deze periode is geen spoor aangetroffen
van een galerij of een andere
scheiding!
Net als veel andere
Joodse gebruiken waarvan aangenomen wordt
dat ze sinds mensenheugenis alreeds bestaan, ontstond díe verplichting
pas eeuwen later! ‘t Was 🧺’n innovatie
& geen traditie!
Hetzelfde geldt ook
voor de teraardewerping, die werd verlaten,
waarschijnlijk al ter onderscheiding van de ‘nieuwe’ moslimgebruiken (dubbelironisch omdat de islam ☪️ die teraardewerping hoogstwaarschijnlijk v/d Jóden ÓVERGENOMEN had, net als veel andere rituelen, waaronder
het verwijderen van schoeisel)!
Het betreffende vers
in het MISJNABOEK AVOT gaat uit van teraardewerping
als de normaalste gang van zaken
ter wereld 🌎 🗺 🌍!
Maar de uitbundig versierde synagogen
uit de 3de tot de 6de eeuw gooien al onze oude zekerheden over Joodse heiligdommen als plaatsen van gebed en Toralezing
overboord?!
Er blijkt uit
dat het ✡️ Jodendom, terwijl ‘t op de schop genomen werd,
in zekere zin bijna evenveel op beelden
als op geschriften leunde!?!
Ook in
dit ozo cruciale opzicht
was het al van top tot teen totaal verbonden mèt de
omringende culturen en stond het er allang
niet meer (helemaal)
lòs vàn!
Dit is typisch
voor wat we nu
haast bijna overal tegenkomen tussen
de uiteinden der aarde 🌍 🌎 🌏: vermengingen
op al die gebieden des levens
via moderne media, religie,
commercie, politiek &
vele culturen
...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
-
O
16 apr 2023
44263 248 Geen v/d voorstellingen was willekeurig
-
O
16 apr 2023
44262 247 Moderne Joden groeien op met de aanname
-
O
15 apr 2023
44261 Sepphoris was in de 2de & 3de eeuw, toen de
vorige
volgende