GEKOZEN?!
Dàt ze
voorkomen in synagogen 🕍
van Beth Alfa/Cheftsiba bij de Gilboa~heuvels ten oosten
van de Vlakte van Yizreël, tot en met Chamat Tveria, veel dichter
bij Sepphoris/Tsippori, wil zeggen dat Er zéker al vanàf de 4de eeuw ‘n soort gestandaardiseerd patronenboek met mozaïekvoorstellingen voor synagogevloeren moet hebben bestaan, waar mozaïekleggers uit werden geacht te putten, ongeacht
hun talent en/of gebrek daaraan ~ het werk
in Beth Alfa is zo knullig
dat het potsierlijk
wordt?
Bóvendien
móet zo’n patronenboek goedgekeurd zijn geweest door de rabbijnse autoriteiten
om zó váák identiek terug
te keren!
Misjna en mozaïek
sloten elkaar dan ook volstrekt niet uit, maar vulden elkaar áán: net als in Doera ‘n programma in woord & beeld voor Joodse
bijeenkomsten & diensten.
De vlakverdeling
o/d vloer bepaalde deze volgorde waarin ‘t program op oog
& geest kòn inwerken?!
‘t Dichtst bij de ingang
stonden de bijbelverhalen & hun verwante referenties,
waaronder steevast het offer van Yitschak, en vaak de priesterwijding van Aharon {passend bij ‘n miniatuurtempel) & soms ‘t
engelenbezoek aan SARA!
Het stond
mozaïekleggers (of
hun opdrachtgevers) vrij om de anekdotische details te variëren,
die bijzonder charmant konden zijn maar altijd vol van kleine
bijzonderhéden met grote
betekenis zaten!
De aandoenlijke versie
in Sepphoris van het offer van Yitschak bevat twee paar 🥾 👞 🥾 👞 schoenen:
een paar van Avraham & ‘n veel kleiner paar schoenen
van z’n zoon Yitschak!
(Op alle
vroege voorstellingen
van het tafereel is Yitschak nog een jongen, niet de dertiger
die de Talmoed later van hem zou
gaan maken!)
Die twee
paar schoenen,
broederlijk zij aan zij, verbeelden aangrijpelijk
de menselijke maat tegenover de onnatuurlijke eis die “YHWH” aan Avraham stelt,
maar verwijzen ook naar het verwijderen van schoeisel uit respect ✊🏽
voor de heilige grond op de
berg MORIA?!
Het detail
moet andere belangrijke momenten van blootsvoetse openbaringen
i/d geschiedenis v/d Jóden opgeroepen hebben zoals Mosjeh en de brandende doornstruik middenin de woestijn 🌵 ~ de herinnering daaraan werd
ook in die tijd (net als wederom in DOURA) door blootsvoetse
gelovigen in hun synagoge
levendgehouden.
De rijen sandalen
bij de deur verbonden de joden van Sepphoris
met hun voorouders.....
Op dezelfde manier
moest de vervanger waar de voorzienigheid voor gezorgd had, de ràm,
herinneren aan de Tèmpelòffers, en vooral aan
zijn symbolische equivalent in
het Pesachverhaalmaal!
De christelijke
en joodse godsdienst werden zo rond deze tijd
ook al in beslag genomen door allerhande voorstellingen
en betekenissen van het Làm, en beïnvloedden
elkaar dáárbíj!
Vandaar ook
in de ‘Schepping’
Woord & Daad, Man 👨 en vrouw 👩, tweelingen,
verboden 🚫 bomen 🌳
bomen 🌲 & 🍈 🍇
zaden/vruchten
.....
Zon,
maan en sterren,
wolken, water, regen, droogte,
zondvloed, donder ⛈ 🌩 & de bliksem 🌩 bliksem 🤬,
jaloezie, doodslag, vluchtpogingen, nomaden, zonde/straf en
schùld/offers, stenen en heilige bomen, kruiden, voedsel,
drìnken & al ons (mede)
delen?
De lijst
🖼 is schier eindeloos
tussen Genesis & Apocalyps, Eden & Armageddon
in al de talloos véle millennia,
locaties, landschappen
& ‘sprookjes’ bij 🐝
de vleet
....