44583Maar ook díe soep werd minder héét gegéten...
QQleQ
DAN HÍJ WERD OPGEDIEND!
Aan het eind van de tekst vraagt de jongen zijn vader om het schoolhoofd thuis 🏡
uit te nodigen. Misschien weerspiegelt het slot van het verhaal wel een heimelijke dróóm
van alle leraren 👨🏫 want ‘t schoolhoofd wordt overstelpt met voedsel, kleren & klinkende munt?!
Als dank wenst hij zijn leerling toe:
“OMDAT JIJ RESPECT ✊🏽 HÈBT BETOON, WÈNS IK JE TOE DAT JOUW GEPUNTE SCHRIJFSTIFT GOED AAN JOU GEHOORZAAMT, DAT JE OEFENINGEN GEEN FOUTEN BEVATTEN EN DAT JIJ ÉÉN VAN DE BESTE LEERLINGEN VAN DE SCHOOL ZÙLT WORDEN!”
Maar uit het verhaal blijkt niet dat deze jongen 👦🏼 óóit nog íets belangwekkends
geschreven heeft of dat hij zijn werk later wèl léuk vond?
En in ‘n periode van 3000 jaar werd de situatie er alleen nog maar ingewikkelder op!
Uit ‘t Akkadisch ontwikkelden zich twee dialecten ~ ‘t Babylonisch & ‘t Assyrisch ~
die allebei hùn vroege èn láte ontwikkelingen kennen...
Schrijvers pronkten graag met hun kennis door dezelfde woorden look op verschillende wijzen
te schrijven & zó duizend of tweeduizend jaar oude woordvormen, die ze hadden aangetroffen in bibliotheken, afvalhopen of privé-verzamelingen, te kopiëren!
ÈÉN KONING UIT DE ZESDE EEUW BCE, NABONIDUS, LIET ZIJN SCHRIJVERS TABLETTEN KOPIËREN DIE DOOR SARGON VAN AKKADIË IN DE 23STE EEUW
WAREN VERVAARDIGD...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende