44746/14Natuurlijk waren er in ons land ook al wèl
QQQ
VEEL EERDER
VOORAANSTAANDE
(ON)BEKENDE PLEITBEZORGERS
- K.H. MISLOTTE SCHATTE HET JOODSE GEDACHTENGOED
AL VOOR DE TWEEDE WERELDOORLOG OP WAARDE - MAAR ER MOEST ZOIETS
ALS EEN ‘THEOLOGIE NA AUSCHWITZ’ ONTSTAAN,
VOORDAT DE JOODSE YEHOSJOEA
INNIGER IN VELER
VIZIER KWAM?!
Op dit
moment ontkent geen enkele
fatsoenlijke gelovige Yesjoea’s wortels, waar nu dus al met zoveel groter behoedzaamheid
mee omgesprongen wordt?
Het ‘bekeren’
van moslims, hindoes en
allerlei andere ‘ongelovigen’ & ‘heidenen’ is prima 👍🏼, maar
Joden hebben nu eindelijk een echte STATUS APARTE gekregen i/d missie & ‘zending’?
Dus die nieuwe verhouding tot Yehosjoea als JÓÓD vindt z’n verklaring i/d heroriëntatie die eigenlijk nu pas ècht góed na de diaspora, holocaust e.d.
overal onvermijdelijk werd!
Maar ook
‘n andere verklaring is al éven gèldig?
Moderne gelovigen hebben, net als hun medeburgers, meestal nog maar erg 🤏🏽
weinig affiniteit met metafysische begrippen & kunnen niet erg uit de voeten🦶met zoiets als
een ‘maagdelijke geboorte’, “VERLOSSER” &
de ‘twee-naturenleer’?!
Dankzij de herijking
van Yèsj’ achtergrond werd ‘de gelovige’ op z’n wenken bediend:
Yesjoea zou, historisch gesproken, de verregaande pretenties die hem in de mond 👄 gelegd werden, nooit & te nimmer voor zíjn rekening
genomen 🧬 hebben?!
Tegen dit complexe
veelkleurige decor speelt zich nu nog steeds ‘t actuele debat rond Yesjoe àf!?
Zo’n halve eeuw geleden trachtte de roomskatholiek Edward Schillebeeckx Jezus,
het verhaal van een lévende beter te kunnen reconstrueren, & recenter deden Harry Kuitert, altijd al goed voor opwaaiend stof, en C.J. den Heyer
zo ongeveer hetzelfde?!
Zij proberen samen met vele anderen
om Yèsj juist ìn z’n eigen tijd te plaatsen,
met de opvattingen en allerlei omstandigheden van toen!?
Hun werk (en dat van veel meer theologen die soms ietwat minder leesbaar ✍🏽kunnen beschrijven) botste met het aloude vertrouwde sektarische taalgebruik in 1001 ‘clubjes’ van allerlei eeuwen
& streken, die nog steeds graag onbekommerd wil blijven spreken over hun versie van die christelijke ‘verzoening’, ‘de opstanding’, ‘hemelvaart’ &
verheerlijking en zo meer?
Gedrieën staan al met al
nu zó dus ook onze nieuwe drie ‘helden’ in ‘n heel veel langere traditie!
Die van de ‘moderne theologie’, die gelóóf & theologiebeoefening wat losser wil maken van kolossale gebouwen, kerken & haast onvoorstelbare reeksen sektarische tijd- & streekgeloven, Rituelen, Woordspelingen, Bonte Kleding, Lànge Jurken,
Hoge Hoeden & kapitaalkrachtige
eeuwenoude ‘stromingen’?!
Paradoxaal genoeg
relativeerde de concentratie op ‘YEHOSJOEA’ diens positie,
aldus ‘n chroniqueur enkele tientallen jaren geleden: “CENTRAAL
IN HET MESSIAANS/CHRISTELIJK GELÓÓF staat een geschiedenis van ‘n Mènsch,
gehéél verwikkeld van voor zijn verwekking/geboorte tot en met millennia na zijn dood
in de Strijd òm HÈT Bestáán & ‘t daaraan ‘volkomen
ten onder’ gaan!”
Kortom,
sporen van ‘g d’ vind je,
doorredenerend, door in Yesjoea’s spoor
(op) te gaan, niet meer zózéér via de ene op andere al lang min of meer kerkelijke,
sektarisch traditionele, allang vàststaande rituele opgezwollen
of zeer sterk vermagerde route?!
En is
dat eigenlijk ook
niet ‘simpelweg’ ongeveer
ook het spoor van brieven, euangelies,
dagboeken/journaals? Alle ‘mensen, dieren, planten,
gedachten, gevóelens, belevingen, dromen’, oude sprookjes
& hun spookjes die trachten onszelf en
anderen díeper te benaderen, helpen,
ondersteunen, beschrijven, vast
gaan willen leggen, bevrijden,
illustreren &
‘vernieuwen’
...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende