4476028Bovendien veroorzaakt ‘n zó begrepen Chris-
QQleQ
TELIJKE IDENTITEIT
‘n beperkende, uitsluitende
manier van 💭 denken 🤔, die
geen voldoende ruimte meer laat
voor andere opvattingen van heil
& heilswegen noch voor
andere ‘heilsfiguten’!?
“ER ZIJN MENSEN
DIE IN YEHOSJOEA’S
Romeinse kruisdood verzoening zeggen te vinden,
en zo hun heilsmoment te kunnen aanvaarden? Maar voor Vélen geldt dat niet!
De koppeling van heil, van genezing/verlossing aan ‘n ‘normaal’ martelinstrument,
ervaren bijvoorbeeld veel vrouwen, ook in andere culturen,
nu niet bepaald als heil,
verlòssing of
bevrijding!
Zwarte
vrouwen in Noord-Amerika
hebben ook vaak het nare gevoel gehad dat zij zich moesten opofferen -
bijvoorbeeld door kinderen te baren voor hùn witte Baas of Bazin?! Daardoor kunnen zij
‘n zichzelf opofferend líjden niet zien
als ‘heilbrengend’!?
De affiniteit
die zij hebben
met Yesjoea geldt niet zijn kruisdood
als moment van verzoening, maar zijn levensweg!
Yesjoe speelt wel een rol voor hen, maar niet in dogmatische zìn!
Zij ervaren hem al wel vaak als een ondersteunende kràcht,
als maatje voor onderweg, op zoek
naar bevrijding?!”
Anders dan
vele feministische
theologen die haar voorgingen, is Manuela Kalsky dus
beslist niet uit op de zoveelste - ook voor vrouwen acceptabele - herinterpretatie v/d figuur Jezus Christus! In haar proefschrift zèt zij een radicale stap voorwaarts,
door Yesj als ‘n fundament onder de christelijke identiteit
weg te halen uit ‘t centrum v/d christologie - de léér
over hèm - Èn Déze Aan Een Grondige
Revisie Te Onderwerpen!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende