44763 30 Feministische Theologie: ook MK zelf zit
QQleQ
NIET IN
HAAR MAAG MET
‘HET MAN-ZÍJN’
VAN ‘Ye-{“G d
WÌL òns nu
redden”}
hosjoea?
Dat
wil echter
niet zeggen dat er geen behoefte zou zijn
aan beelden, aan creatieve heilsvoorstellingen waarin ook vrouwen
zich kunnen herkennen!
Op
dit moment
bestaan er echter wèl
haast bijna vrijwel uitsluitend
nog maar mannelijke beelden? Kalsky vindt het
wel degelijk belàngrijk dat de antwoorden op de vraag wàt héil, bevrijding en verlòssing tegenwoordig concreet in ‘t leven van vrouwen en mannen betekenen, niet langer
uitsluitend in mannelijke taal & met behulp
van de mannelijke symbolen
worden geschetst!
“HET BEGRIP
‘CHRISTAPHANIËN’,
DE TITEL VAN MIJN PROEFSCHRIFT,
MOET DAARAAN EEN BIJDRAGE LEVEREN!
HET EERSTE DEEL VAN HET WOORD, ‘CHRISTA’,
NODIGT CHRISTELIJKE VROUWEN IN VERSCHILLENDE CULTUREN
ERTOE UIT, OM OOK HUN EIGEN ERVARINGEN MET EN ALLE VERHALEN
OVER ONHEIL & HEIL, OVER KRUISIGING EN DE OPSTANDING, DÓÓR
TE BLIJVEN VERTELLEN EN ER MET ELKAAR OVER NA
TE BLIJVEN🤔
DENKEN💭!
CHRISTA
HEEFT DE FUNCTIE,
OM DEZE ERVARINGEN
VAN VROUWEN TE BLIJVEN BENADRUKKEN
EN ZO DUS NU OOK AL ZOWEL IN TAAL ALS IN BEELDEN DE VEROUDERDE
VANZELFSPREKENDHEID VAN HÉT MANNELIJK
SOORT CHRISTUSBEELD
TE DOORBREKEN?!
Christa
is HÈT zìchtbare Téken
dat de voortdurende mogelijkheid
van de openbaring van G d zich óók in
‘n vrouwenlichaam & -geest voltrekken kan & wil: zij moet
de verbeeldingskracht van vrouwen stimuleren, òm zó
eventueel dus nu vooral ook andere dan de oude
gangbare ‘Heilsvoorstellingen’ òp
te blijven
sporen!”
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende