44777/41De conclusie is onontwijkbaar dat de voor-
QQleQ
STELLING VAN
PLAATSVERVANGEND LIJDEN IN
JOODSE EN CHRISTELIJKE TEKSTEN
PAS IN ZÌCHT KOMT IN TWEE GESCHRIFTEN
UIT DE EERSTE EEUW NA CHRISTOS:
‘t Paulinisch corpus &
4 Makkabeeën.
Kennelijk is dit concept
door de vroege⛪️kerk💒ten behoeve v/d ‘soteriologische’ {heilbrengende, zaligmakende} dúiding
van Yesjoea’s kruisdood geëxploiteerd & kòn ‘t zich tot ‘t meest centrale geloofsartikel
v/h christendom ✝️ ontwikkelen!
Nú dus nogmaals
& thans meer principieel: waar kwam die voorstelling
dan vandaan?
Door de genoemde onderzoekers
werd al spoedig opgemerkt dat wat in Israël ontbrak, in ‘t klassiek Griekenland v/d 5e & 4e eeuw BC
sterk vertegenwoordigd was 🧺!?
‘STERVEN VOOR IETS OF VOOR IEMAND ANDERS’,
werd daar al zó gewaardeerd & aanbevolen dat men er zelfs ‘n apart werkwoord voor uitgevonden had: huperapothneiskein. Van dit ‘sterven voor iets of iemand’,
zijn in Griekenland een aantal verschillende typen
voorradig!
Daartoe behoort overigens niet ‘t sterven 💀 voor je geloof!
Dìt is immers ‘n zeer on heidens soort van bezigheid; ‘t hóefde eenvoudigweg niet
want er bestond ‘n grote religieuze tolerantie!?
Maar er zijn wel voorbeelden van mensen
die voor hùn overtúiging stierven of zelfs ‘n martelaarschap
ondergaan!
Verreweg de bekendste is Socrates,
die vanwege zijn opvattingen tot de gifbeker werd veroordeeld & weigerde om de geboden gelegenheid
tot ontsnapping te aanvaarden!
Veel rijker vertegenwoordigd is het sterven 💀
voor vaderland, verwanten of vrienden?
De patriottische dood 💀
ter verdediging v/d vaderstad & z’n bewoners (èn de verheerlijking ervan)
is ‘n universeel gegeven in de Griekse literatuur.
De Láát-Àntíeke Filosoof Philostratus
vat ‘n eeuwenoude traditie samen als hij zegt:
“HET PAST BIJ ‘N FILOSOFISCHE LEVENSHOUDING ÒM ÒF VOOR DE BEVRIJDING V/D VADERSTAD TÉ STERVEN, ÒF TER VERDEDIGING VAN OUDERS, KINDEREN 👶🏽, BROEDERS & ANDERE FAMILIE
ÒF STRIJDEND VOOR JE VRIENDEN!”
En de Griekse dichter Pindarus
noemt de dood van mannen die voor hùn stàd stèrven kortweg
‘n ‘heilige offerdood’!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
07 jan 2024
46000 De boer is gebonden aan z’n land/z’n werk is
-
O
06 jan 2024
45999102 In de heilige schrift is deze toen al
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
-
O
02 jan 2024
45975 Hoogst Merkwaardige Migranten Van Her & Der?
vorige
volgende