44779 43 Waarschijnlijk de meestbekende heldendood
QQleQ
UIT DE GRIEKSE GESCHIEDENIS,
DIE VAN LEONIDAS MET ZIJN 300 SPARTANEN
TEGEN DE OPRUKKENDE PERZEN BIJ THERMOPYLAE,
WAS VOLGENS HERODOTUS HET GEVOLG VAN EEN ORAKEL:
EEN KONING MOEST 💀 sterven om
de eindoverwinning te garanderen!
Zulke verhalen kómen ook elders voor, bijvoorbeeld in de legenden van Rome!
Ook in het ritueel speelde hetzelfde principe een belangrijke rol?
Één keer per jaar
{of als incidentele maatregel bij een epidemie} werd in vele steden v/h oude Griekenland
een man door de stad geleid, èrg gekastijd en vervolgens over de grenzen verdréven
of in zee geworpen!
Hij concentreerde het onheil
op zijn persoon en droeg dat ìn zijn lichaam wèg
tot behoud v/d gemeenschap!
PHARMAKOS
{‘levend geneesmiddel‘} heet zo iemand:
wij noemen dit ‘n ‘zondebok’!
Maar dàn blijkt tevens ook
‘t zeer opmerkelijk verschil tùssen ‘n oudtestamentisch & klassiekgrieks voorstellen:
‘t afvoeren v/h onheil, dat i/h OT nog uitsluitend áán ‘n díer is toevertrouwd,
werd in Griekenland door ‘n mens gerealiseerd.
Omdat we dus moeten uitsluiten
dat de specifieke vorm & zingeving v/d plaatsvervangende dood der martelaren in 4 Makkabeeën
& van YÈSJ i/d SP-interpretatie ‘n exclusief Joodse erfenis is, hebben geleerden
als Williams & Hengel voorgesteld hier ‘n Griekse
bijdrage in te zien?
Niet alleen conceptueel,
maar ook terminologisch vinden we vaak identieke aanduidingen via de zoendood
van ‘n protagonist i/d Griekse mythe of legende & voor die
van Eleazar of Yesjoe in 4 Mak. & SP!
En zowel Sjaoel Paulos als de auteur van 4 Mak.
was 🧺 díep beïnvloed door de Griekse cultuur, zoals die zich in de zgn. ‘hellenistische’
periode (ruwweg van Alexander de Grote tot keizer Augustus, van 300 BCE tot
in de eerste eeuw “AD” verspreidde!
Daarover bestaat niet de geringste twijfel!
Hun hart was jóóds, hun verstand is Grieks en
hun zíel hellenistisch?
Maar ook met de aanvaarding van deze conclusie
zijn nog lang niet al deze problemen opgelost! In tegendeel, de voor de historicus
meest interessante vragen zijn hiermee nog niet eens gesteld!
Wat hem,
éénmaal tot dit inzicht gekomen,
interesseert, is hoe de receptie van zulke eeuwenoude thema’s
bij Joodse denkers v/d 1ste eeuw na Chr. tot stand is gekomen:
hóe líep, anders gezegd, dé wèg van Athene
naar Yeroesjalayiem & van de Olijfberg
naar Golgotha & overal elders
op aarde 🌍 in pakweg
drie millennia
...?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
-
O
20 jun 2024
47692146 Als hij daar beneden het Gouden Kalf ziet
-
O
20 jun 2024
47691145Het Verhaal van de Tien Woorden is dus met
-
O
20 jun 2024
47690 Ook het volk van Mosj raakt in vertwijfeling
-
O
19 jun 2024
47689 Het Verhaal dat op de Tien Woorden volgt heb
-
O
19 jun 2024
4768144 Want zo schieten ze al namelijk hun doel
-
O
19 jun 2024
47687 De Wetten, Regels èn Geboden’ komen direct
-
O
19 jun 2024
47686143Wàt ìs zònde? Eigenlijk is ‘t gemakkelijk!
-
O
18 jun 2024
47685 142 Veel Verhalen in de Bijbel, en zeker in
vorige
volgende