44779 43 Waarschijnlijk de meestbekende heldendood
QQleQ
UIT DE GRIEKSE GESCHIEDENIS,
DIE VAN LEONIDAS MET ZIJN 300 SPARTANEN
TEGEN DE OPRUKKENDE PERZEN BIJ THERMOPYLAE,
WAS VOLGENS HERODOTUS HET GEVOLG VAN EEN ORAKEL:
EEN KONING MOEST 💀 sterven om
de eindoverwinning te garanderen!
Zulke verhalen kómen ook elders voor, bijvoorbeeld in de legenden van Rome!
Ook in het ritueel speelde hetzelfde principe een belangrijke rol?
Één keer per jaar
{of als incidentele maatregel bij een epidemie} werd in vele steden v/h oude Griekenland
een man door de stad geleid, èrg gekastijd en vervolgens over de grenzen verdréven
of in zee geworpen!
Hij concentreerde het onheil
op zijn persoon en droeg dat ìn zijn lichaam wèg
tot behoud v/d gemeenschap!
PHARMAKOS
{‘levend geneesmiddel‘} heet zo iemand:
wij noemen dit ‘n ‘zondebok’!
Maar dàn blijkt tevens ook
‘t zeer opmerkelijk verschil tùssen ‘n oudtestamentisch & klassiekgrieks voorstellen:
‘t afvoeren v/h onheil, dat i/h OT nog uitsluitend áán ‘n díer is toevertrouwd,
werd in Griekenland door ‘n mens gerealiseerd.
Omdat we dus moeten uitsluiten
dat de specifieke vorm & zingeving v/d plaatsvervangende dood der martelaren in 4 Makkabeeën
& van YÈSJ i/d SP-interpretatie ‘n exclusief Joodse erfenis is, hebben geleerden
als Williams & Hengel voorgesteld hier ‘n Griekse
bijdrage in te zien?
Niet alleen conceptueel,
maar ook terminologisch vinden we vaak identieke aanduidingen via de zoendood
van ‘n protagonist i/d Griekse mythe of legende & voor die
van Eleazar of Yesjoe in 4 Mak. & SP!
En zowel Sjaoel Paulos als de auteur van 4 Mak.
was 🧺 díep beïnvloed door de Griekse cultuur, zoals die zich in de zgn. ‘hellenistische’
periode (ruwweg van Alexander de Grote tot keizer Augustus, van 300 BCE tot
in de eerste eeuw “AD” verspreidde!
Daarover bestaat niet de geringste twijfel!
Hun hart was jóóds, hun verstand is Grieks en
hun zíel hellenistisch?
Maar ook met de aanvaarding van deze conclusie
zijn nog lang niet al deze problemen opgelost! In tegendeel, de voor de historicus
meest interessante vragen zijn hiermee nog niet eens gesteld!
Wat hem,
éénmaal tot dit inzicht gekomen,
interesseert, is hoe de receptie van zulke eeuwenoude thema’s
bij Joodse denkers v/d 1ste eeuw na Chr. tot stand is gekomen:
hóe líep, anders gezegd, dé wèg van Athene
naar Yeroesjalayiem & van de Olijfberg
naar Golgotha & overal elders
op aarde 🌍 in pakweg
drie millennia
...?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
07 jan 2024
46000 De boer is gebonden aan z’n land/z’n werk is
-
O
06 jan 2024
45999102 In de heilige schrift is deze toen al
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
-
O
02 jan 2024
45976 De Galileaërs Spraken een Aramees dialect
-
O
02 jan 2024
45975 Hoogst Merkwaardige Migranten Van Her & Der?
vorige
volgende